چگونه پاسخ پرسش های جنسی کودکان را بدهیم؟

گروه اجتماعی-  تربیت جنسى از دشوارترین و پیچیده ترین انواع تربیت محسوب مى شود؛ از این رو والدین در این باره بسیار در تنگنا و فشار قرار مى گیرند.

به گزارش افکارنیوز، شیوه این تربیت نیز به تبع اسلوبى که والدین در پیش مى گیرند و این تربیت براساس آداب و عادات رایج در جامعه و میزان ادراک و آگاهى پدران و مادران، متنوع خواهد بود؛ از این رو در بسیارى از اسلوبهاى تربیت جنسى، افراط و تفریط وجود دارد.

تفاوت واژه جنس و جنسیت

اخبار اجتماعی-  معمولا واژه جنس و جنسیت در کلام مردم به ویژه مباحث زنان بسیار استفاده می گردد و متاسفانه از آن به عنوان دو واژه مترادف بهره برداری می گردد. واژة «جنس» باید به بیولوژیکی مردانگی و زنانگی فرد محدود می شود و «جنسیت» به صفات و ویژگی‌های اجتماعی دو جنس اطلاق گردد. به بیان دیگر، واژة «جنسیت» به اجزای غیرفیزیولوژیکی جنس اشاره دارد که از نظر فرهنگی، برای مردان یا زنان مناسب تشخیص داده می‌شود. جنسیت در واقع، مجموعه انتظاراتی است از مرد و زن نوعی، در موقعیتی معین، چه باید بکند.

پرسش های جنسی کودکان و کیفیت پاسخگویی والدین

کودک ـ چه دختر و چه پسر ـ به طور طبیعى سؤالهایى درباره بسیارى از امور مربوط به جنس دارد؛ مثلاً از چگونگى آفرینش خود در شکم مادر، و اختصاص مادر ـ نه پدر ـ به باردارى، و چگونگى ولادت سؤال مى کند. او همچنین از علت عدم حاملگى دختر بچه ها و زنان غیر شوهردار و تفاوت میان مرد و زن و دلیل آن و بسیارى امور دیگر پرسش مى کند. عقل و پاکدامنى حکم مى کند که والدین چنین پرسشهایى را براى کودک یک حق طبیعى بدانند و از رو به رو شدن با چنین سؤالهایى واهمه نداشته باشند و کودکان را از پرسیدن و دانستن آنها منع نکنند؛ زیرا اگر والدین بدین پرسشها پاسخ لازم و شایسته اى ندهند، آنان سراغ دیگران مى روند و دیگران با پاسخهاى ناکافى و صریح دردسرها و اضطرابها و نگرانیهایى را براى کودکان فراهم مى کنند. بنابراین، والدین وظیفه دارند در برخورد با چنین پرسشهایى، آمادگیهاى لازم را در خود ایجاد و با جوابهاى معقول و آرامبخش، اعتماد و اطمینان کودکان را به خود جلب کنند و روحیه پرسشگرى آنان را ارضا نمایند.

بیشتر بخوانید: 

اطاعت از پدر و مادر در تربیت فرزندان

در نظر گرفتن فهم کودک در پاسخ به سوالات جنسی اش لازم است

پاسخهاى والدین مى باید با میزان فهم و درک و پذیرش کودک هماهنگ باشد. به طور مثال، اگر کودک از چگونگى حاملگى سؤال کرد، پاسخ داده مى شود: «خداى تعالى کودک را در شکم مادرش قرار مى دهد.»؛ و اگر پرسید: چرا بعضى زن هستند و بعضى مرد؟ پاسخ داده مى شود: «تو پسرى و مثل پدرت هستى؛ تو دخترى و مثل مادرت.» یا گفته مى شود: «خدا خواست که بچه ها برخى پسر و برخى دختر باشند.»                                 

خلاصه آنکه پاسخهایى که والدین مى دهند، باید به صورت طبیعى و به دور از اضطراب و ناراحتى و در کمال آرامش و خونسردى باشد تا کودک احساس کند سؤال او و جوابهاى داده شده طبیعى است؛ وگرنه خود سراغ پاسخهاى لازم خواهد رفت.

تربیت جنسی1

سن 3 تا 6 سالگی، سن برهنگی کودک است

کودکان نیازهایى دارند که مى باید بدین نیازها با انعطاف تمام و بى هیچ سخت گیرى پاسخ مناسب داد. آنان در سنین سه تا شش سالگى دوست دارند برهنه شوند و بدنشان را در معرض دید دیگران قرار دهند و از این کار لذت مى برند. برخى کودکان نیز با اعضاى تناسلى خود بازى مى کنند.          

در این موارد والدین وظیفه دارند بدون آنکه آرامش خود را از دست بدهند، کودکان را از چنین مسائلى دور داشته و به سرگرمى دیگرى مشغول سازند.

برهنگی والدین در مقابل کودک موجب اضطراب او می گردد

پدران و مادران باید توجه داشته باشند که خود نیز پیش چشم بچه ها برهنه نشوند؛ زیرا بسیارى از روان شناسان به واسطه آزمایشها و تجربیات خود به این نتیجه رسیده اند که «برهنگى والدین و نشان دادن اعضایى که مى باید از کودکان پوشیده بماند، موجب اضطراب آنان خواهد شد.» و علاوه بر آن، این مسئله مایه تنش که در هر خانواده اى می گردد.

اعضای تناسلی در کودکان، منطقه تولید لذت است

نزد اکثریت کودکان خردسالِ چهار تا شش ساله، اعضاى تناسلى، منطقه تولید لذت محسوب مى شود که پس از آن به مرحله کمون (نهفتگى) مى پیوندد. از این رو اهل بیت ـ علیهم السلام ـ ]والدین را[ از انگیزش جنسى کودکان در این مرحله برحذر داشته اند. بهترین راه دور نگه داشتن کودکان از انگیزش جنسى، دور داشتن آنان از رؤیت مباشرت میان پدر و مادر است. حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ به نقل از رسول خدا ـ صلى الله علیه وآله وسلم ـ فرموده است: سوگند به آنکه جانم در دست اوست، اگر زن و شوهرى در حال مباشرت باشند، و در خانه کودکى بیدار، ناظر عملشان و شنواى کلام و نفسشان باشد، آن کودک هرگز رستگار نخواهد شد؛اگر پسربچه باشد، زانى، و اگر دختر بچه باشد، زانیه خواهد گردید.»

بازی عروس-دامادی؛ نمادی از مشاهدات کودک از اعمال والدین است

و از آنجا که بازى مورد علاقه کودکانِ دختر و پسر، بازى عروس ـ دامادى است، در بازى شان هر آنچه را از عمل جنسى والدین شاهد بوده اند، انجام خواهند داد و در مراحل بعدى عمرشان نیز آن را تکرار خواهند کرد. بنابراین، والدین مى باید از این مسأله اجتناب کنند و از مقدمات آن چون بوسیدن و غیره به شدت پرهیز نمایند. یکى از خطاهاى بزرگى که برخى پدران و مادران مرتکب مى شوند آن است که از امور جنسى نزد کودکان در مناسبتهاى مختلف سخن مى گویند. چنین گفت و گوهایى کنجکاوى کودکان را در مورد مسائل جنسى بیشتر مى سازد. والدین در حین مباشرت ـ حتى هنگامى که کودکشان در خواب است ـ باید مراقب باشند که مبادا ناگهان از خواب بیدار شود؛ زیرا این بیدارى و مشاهده عمل، صدمه روحى عمیقى در ضمیر ناخودآگاه وى باقى مى گذارد. والدین باید مراقب رفتارها و شیوه بازیهاى کودکان ـ به ویژه در مکانهاى خلوتشان باشند.

دور نگه داشتن کودکان از انگیزش جنسی با جداکردن مکان و بستر خواب

پدران و مادران باید کودکان خود را از انگیزش جنسى به دور دارند؛ به اینکه در هنگام خواب آنان را از هم جدا کنند؛ مثلاً فاصله اى میانشان قرار دهند؛ آنان را زیر یک لحاف و پتو نخوابانند به گونه اى که جسم یکى به دیگرى برخورد کند. در برخى روایات بر چنین پیشگیرى و مراقبتى تأکید شده است. رسول خدا ـ صلى الله علیه وآله وسلم ـ فرمود: در شش سالگى میان کودکان در بستر خواب، جدایى افکنده مى شود. در روایت دیگرى، آن حضرت فرموده است: هنگامى که فرزندانتان به سن هفت سالگى رسیدند، بسترهایشان را از یکدیگر جدا کنید. این دستور ـ جدا کردن کودکان ـ مطلق است؛ یعنى بچه هاى پسر را از پسر، دختر را از دختر، و دختر و پسر را نیز از یکدیگر جدا سازید.

کیفیت برخورد با رسانه ها در ارتباط کنترل انگیزش جنسی کودک

در زمان حاضر که سینما، تلویزیون، ویدئو، ماهواره و دستگاههاى صوتى و تصویرى دیگر [رو به ازدیاد نهاده نیاز شدیدترى نسبت به دور نگه داشتن کودکان از انگیزش جنسى احساس مى شود. درکشورها و مناطقى که اسلام در آنها قدرت سیاسى ندارد و فیلمهاى تحریک کننده از وسائل تصویرى مرتب پخش مى شود، والدین مى باید تلاش بیشترى داشته، مراقب کودکان خود باشند تا آنکه به تماشاى چنین فیلمهاى بى شرمانه اى ننشینند؛ به ویژه در کشورهایى که گمان مى کنند بهترین راه رهایى کودکان از لجام گسیختگى در آینده، نمایش فیلمهاى جنسى (آموزش جنسى) براى آنهاست. نیز بر این اساس است که اقدامات غلطى چون برهنگى مردان و زنان در سواحل امریکا و بسیارى از کشورهاى دیگر اروپایى و امریکایى مورد انتقاد قرار مى گیرد.

خلاصه مطلب در ارتباط تربیت جنسی کودک

چکیده سخن آنکه پدران و مادران وظیفه دارند پرسشهاى کودکان را درباره مسائل جنسى با خونسردى و آرامش و به دور از عصبانیت و سخت گیرى پاسخ دهند؛ و آنان را از انگیزش جنسى ـ در شکلها و رنگهاى مختلفش ـ به ویژه در عصر نوین ارتباطات به دور نگه دارند.