به گزارش افکار نیوز به نقل از ایسنا: شلغم مهمترين گياه ضد سرطان و يكي از پاككنندهها و سازندههاي خون بوده و املاح كلسيم و منيزيم موجود در آن موجب جلوگيري از ابتلا به بيماريهاي خطرناكي مانند سرطان ميشود.

شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی‌اش ارزنده است، بلکه مهمترین گیاه ضدسرطان است و حتی گسترش سرطان را متوقف می‌کند.

با توجه به فصل سرما لازم است بدانیم استفاده از چه گیاهانی برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی یا در صورت ابتلا به این قبیل بیماری‌ها مفید بوده که شلغم یکی از آنهاست.

شلغم گیاهی است با برگهای ناصاف و بریدگیهای زیاد به رنگ سبز و سفید، ریشه آن غده‌ای و به شکلهای گرد یا دراز به رنگ سفید با لکه‌های بنفش است.

میوه شلغم مانند غلافی باریک و دراز است که در آن چند دانه سیاه وجود دارد، شلغم در هوای سرد بسیار خوب رشد می‌کند و شاید علت آن باشد که برای درمان بیماری‌هایی که در فصل سرما زیاد است و بیماری‌های تنفسی به کار می‌رود.

خواص شلغم آنقدر زیاد است که می‌توان گفت این گیاه برای هر دردی درمان است و اگر مردم می‌دانستند که این گیاه چقدر فایده دارد تمام باغچه‌های خانه خود را شلغم می‌کاشتند و هر روز از آن استفاده می‌کردند.

محسن پویان، پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: شلغم گیاهی شب بو است که در متون قدیم به نامهای " لفت " و " شلجم " از آن یاد شده است.

وی افزود: شلغم مانند دیگر گیاهان خانواده شب بو به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی به نام " گلوکوزینولاتها " دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی بوده است، لذا برای جلوگیری از اثر عوامل سرطان‌زا بسیار اهمیت دارد.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی ادامه داد: ریشک‌هایی که از غده شلغم خارج می‌شود، برای ناراحتی‌های طحال استفاده می‌شود که ریشک‌ها را خشک کرده و پودر می‌کنند و سپس به صورت دم کرده یا مخلوط با عسل مصرف می‌کنند.

پویان اظهار کرد: غده ریشه شلغم به صورت پخته شده برای درمان سرفه‌های مزمن، سرماخوردگی، برونشیت، افزایش نور چشم، خرد شدن دفع سنگ مثانه و نرم کردن سینه بسیار مفید است.

وی تصریح کرد: آبی که از پخته شدن شلغم به دست می‌آید باعثکاهش قند خون می‌شود.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی گفت: با توجه به مواد موجود در شلغم، مصرف آن برای بیمارانی که علت بیماری آنها فقر غذایی و تحلیل قوا بوده و نیز بیماران مبتلا به سل بسیار مفید است.

پویان تصریح کرد: شربتی که از شلغم ساخته می‌شود، برای رفع سیاه سرفه در کودکان بسیار موثر خواهد بود و دارای مواد میکروب‌کش بوده و روده را ضدعفونی می‌کند.

وي خاطرنشان کرد: مقدار مصرف دانه شلغم روزانه دو بار هر بار هفت گرم و مقدار خوراک برگ آن ۵۰-۱۰۰گرم در روز است.