به گزارش مهر ، بهروز مینایی امروز دوشنبه در دومین کنفرانس شهروند الکترونیک و تلفن همراه به بررسی ابعاد مختلف تاثیر بازی های رایانه ای به عنوان یک رسانه کاربردی در میان جوامع پرداخت و با بیان اینکه در کشور ما نیز بیش از ۴۶ میلیون تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرد ، اظهار داشت: بازی های رایانه ای می تواند یکی از سرویس های مورد توجه شهروند الکترونیک و کاربران موبایل باشد.
وی با بیان اینکه بازی رایانه ای نقطه تعامل میان سرگرمی و آموزش است، ادامه داد: بنابر آمارهای رسمی موسسات معتبر خارجی در آمریکا بالغ بر ۱۴۵ میلیون نفر از سرویس " گیم " استفاده می کنند، این آمار در کشور ۸۰ میلیون نفری آلمان ۶۶ درصد و در فرانسه ۵۵ درصد تخمین زده می شود.
مینایی شمار کاربران " گیم " در ایران را بالغ بر ۲۰ میلیون نفر به صورت روزانه عنوان کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که میزان وقتی که صرف این رسانه می شود برای هر فرد به طور متوسط بیش از ۱۲۴ دقیقه در روز است؛ به این ترتیب ایرانیها بالغ بر ۴۰ میلیون ساعت در روز را صرف استفاده از گیم و بازی های رایانه ای می کنند.
معاون شورایعالی اطلاع رسانی با تاکید بر تاثیر فناوری اطلاعات بر کاربران ایرانیها تصریح کرد که جامعه کاربری بازیهای رایانه ای پرتاثیرترین رسانه ها است و آمار فروش این بازیها در دنیا نیز براین ادعا صحه می گذارد.
مینایی با اشاره به وجود ۱۵ سبک پیام رسانی و اموزشی در بازیهای رایانه ای خاطرنشان کرد: متوسط سن گیم در ایران ۱۸ سال است که پیش بینی می شود این رقم در ۱۰ سال آینده به ۲۸ سال ارتقا پیدا کند؛ این درحالی است که متوسط سن استفاده از " گیم " در آمریکا ۳۶ سال برآورد می شود.
وی با اشاره به همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانه ای و شورایعالی انقلاب فرهنگی در رده بندی محتوای بازی های رایانه ای و رفع دغدغه خانواده ها در این زمینه تاکید کرد: هم اکنون بازیهایی که ژانرهایی از خشونت، بی بند و باری، استرس و نقض مسائل دینی را به همراه داشته باشد و اعتقادات مذهبی را زیرسوال ببرد اجازه فروش ندارد.
رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانه ای با اشاره به حرکت ۳ ساله تولید گیم در ایران از وجود ۶۰ استودیو فعال در این بخش و ۹۰ بازی تولید شده خبرداد و گفت: سرمایه گذاری برای ۴۵ بازی تولید شده در کشور به طور مستقیم توسط بنیاد ملی بازیهای رایانه ای صورت گرفته است.
مینایی با اشاره به محدودیت های اعتبار و بودجه به عنوان چالش های تولید گیم در ایران گفت: بودجه ریزی اولیه کشوری مانند کره جنوبی برای ساخت و تولید بازی های رایانه ای ۲۰۰ برابر بودجه ایران برای این صنعت است؛ به نحوی که در ایران سالانه یک میلیون دلار برای تولید گیم بودجه تعلق می گیرد.
وی تحریم در عرضه موتورهای بازی را از سوی دیگر کشورها به ایران از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: در زمینه آموزش عالی " بازی سازی " در کشور نیزگام های موثری برداشته شده به نحوی که هم اکنون سه واحد اختیاری تولید بازی رایانه ای در ۳ دانشگاه کشور راه اندازی کرده ایم و رشته کارشناسی ارشد گیم نیز تا سال ۹۲ راه اندازی خواهد شد.
وی از رونمایی از بازی رایانه ای فریاد آزادی که زندگی رئیسعلی دلواری را به تصویر کشیده است در روزهای آینده خبر داد و گفت: سال آینده نمایشگاه ایران گیم اکسپو در تهران برگزار خواهد شد.
شناسه خبر:
۷۵۶۴۹
آمار استفاده ایرانیها از بازیهای رایانه ای
رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانه ای با اشاره به آمار استفاده ایرانیها از بازیهای رایانه ای گفت: ۲۰ میلیون نفر از مردم کشور روزانه از سرویس " گیم " استفاده می کنند و وقتی که برای بازی رایانه ای در ایران مصرف می شود بالغ بر ۴۰ میلیون ساعت در روز تخمین زده می شود.
۰