ایران با بحران‌های جدی محیط زیست در آینده روبرو است

معصومه ابتکار در مراسم تودیع و معارفه ریاست جدید این سازمان (عیسی کلانتری)، با تشکر از خداوند متعال که بر وی منت خدمتگزاری در جمهوری اسلامی را فراهم کرده است، ‌گفت: در تمام این 4 سال در برابر تمام فشارها ناامید نشدم.

وی از مردم به خاطر همراهی محیط‌زیست کشور سپاسگزاری کرد و گفت: سخنرانی اسفند 93 مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلی محیط‌زیست پشتوانه‌ای برای حرکت ما شد.

ابتکار حمایت‌های ریاست جمهوری در دولت یازدهم را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت:‌ دولت یازدهم به‌درستی به‌عنوان دولت محیط‌زیست نامیده شد.

رئیس پیشین سازمان محیط‌زیست با اشاره به اینکه مصوبات عدیده و بی‌نظیری در زمینه محیط‌زیست در طول دولت یازدهم به تصویب رسیده است، اظهار داشت: این تعداد در تاریخ کم‌نظیر بود.

معصومه ابتکار از همراهی مدیران و معاونینش در دوره چهار ساله دولت یازدهم تشکر کرد و گفت: امروز مردم ما در بسیاری از شهرها هوای سالم تنفس می‌کنند، ما با کمک معاونت طبیعی توانستیم با وجود ممنوعیت شکار، راهی برای قرق‌های اختصاصی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: تشکل‌های مردمی در این دوره باور شدند و ما با ایجاد شبکه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد یک پشتوانه عظیم را به کلانتری تحویل می‌دهیم.

رئیس پیشین سازمان محیط‌زیست انتشار اخبار و آگاهی‌رسانی در این زمینه را در چهار سال گذشته عالی عنوان کرد و افزود: همراهی هنرمندان با این سازمان موجب برگزاری جشنواره جهانی فیلم سبز شد و امروز ورزشکاران هم سفیر محیط‌زیست شده‌اند.

ابتکار ارائه دو واحد درسی اختیاری محیط‌زیست در دانشگاه‌ها را از دستاوردهای این دوره عنوان کرد و اظهار داشت: تا چند ماه آینده کتاب انسان و محیط‌زیست برای آموزش در مقطع یازدهم تحصیلی ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: تالاب‌های مهمی در کشور در این دوره احیا شده و صنعت سعی کرده در جهت سبز شدن اقتصاد گام‌های بلندی بردارد.

رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست امضای 20 تفاهم‌نامه بین‌المللی، منطقه‌ای و دوجانبه را از دستاوردهای چهارساله ریاستش برشمرد و ابراز داشت: در این دوره سازمان محیط‌زیست با 100 هزار مورد درخواست برای بهره‌برداری، استقرار و ارزیابی مواجه بود که با افتخار می‌گویم هیچ طرحی بدون ارزیابی اجرا نشد.

ابتکار با اعلام این خبر که بیش از 85 درصد از طرح‌های توسعه‌ای معرفی‌شده به این سازمان جواب مثبت دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست مانع توسعه نبوده و اگر در مقابل 10 تا 15 درصد طرح‌های معرفی‌شده نه گفته است به خاطر حفاظت از 11 درصد تحت نظارت این سازمان بوده است.

وی وضعیت حال حاضر محیط‌زیست کشور را شکننده عنوان کرد و گفت:‌ سازمان حفاظت از محیط‌زیست در شرایطی که طرح‌های توسعه‌ای وضعیت شکننده محیط‌زیست را تشدید کند، باید به این طرح‌ها نه بگوییم؛ چراکه اگر جایی ترمز توسعه را نکشیم تبدیل به محیط نیست می‌شویم.

رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: جایی که نه گفته‌ایم برای تنظیم مناسب توسعه مهم بوده و امیدواریم همین روند استمرار پیدا کند.

ابتکار تأکید کرد: به 85 درصد مجوزی که در خصوص طرح‌های توسعه‌ای صادر کردیم، افتخار می‌کنیم.

وی بابیان اینکه برای مقابله با بحران‌ها دیگر فرصتی در دست نداریم، اظهار داشت: ایران بحران‌های جدی محیط‌زیستی را در پیش دارد، به همین دلیل نیازمند مشارکت گسترده مردم و همکاری آنها با دولت برای برقراری توزان و آینده ایران هستیم.

رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: از همه همکارانم می‌خواهم برای ادامه این راه عیسی کلانتری رئیس جدید سازمان محیط‌زیست کمک کنند، چراکه مسیر دولت دوازدهم دنبال کننده دولت یازدهم است.

ابتکار شرایط سازمان محیط‌زیست و تشکل‌های مردم نهاد را در حال حاضر مناسب دانست و گفت: هرچند در این سال‌ها من و خانواده‌ام در مقابل هجمه مخالفان بسیار آسیب دیدیم اما همه اینها کف روی آب بوده و من چیزی جز زیبایی در پیش رو نمی‌بینم.