ادغام منابع بیمه ای غیرممکن است

سیدتقی نوربخش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در رابطه با اینکه آیا تجمیع بیمه‌ها امری شدنی است، گفت: محقق شدن این سیاست بستگی به این دارد که در واقع نرخ کسر بیمه و منبع بیمه مربوط به چه گروهی باشد. بیمه تأمین اجتماعی حق‌الناس و مربوط به مردم است اما بیمه‌های دیگر مانند بیمه سلامت ایرانیان و تشکیلات وزارتخانه‌های نفت و نیروهای مسلح مربوط به دولت است.

وی ادامه داد: از طرفی نرخ حق بیمه نیز کاملاً متفاوت است، در سازمان تأمین اجتماعی سقف آن 5 میلیون و 600 هزار تومان است اما در بیمه‌های دولت حدود 2 میلیون تومان است. حتی درصد حق بیمه نیز با هم متفاوت است.

نوربخش گفت: در شرایط موجود باید نسبت به این بیمه‌ها چاره‌اندیشی شود بنابراین اینکه منابع دولتی می‌تواند با همدیگر تجمیع شود باید گفت که شدنی است و سیاست دولت هم همین است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: حتی هماهنگی در ارائه خدمات بیمه‌ای نیز قطعاً شدنی است یعنی خدماتی که سازمان تأمین اجتماعی با دفترچه می‌دهد همانند بیمه سلامت ایرانیان و سایر بیمه‌گرها می‌تواند یکی باشد که ما این اقدام را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم اما اینکه همه منابع با همدیگر ادغام شود غیرممکن است.

وی گفت: سازماندهی در رابطه با نظام چند لایه بیمه‌های اجتماعی امری مناسب است.

نوربخش در پاسخ به اینکه ‌آیا رفتن منابع بیمه زیرنظر وزارت بهداشت مناسب است یا خیر، گفت: در سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر آمده وظیفه سیاست‌گذاری تولیت و خرید خدمات باید از هم منفک باشد این امر به صراحت آمده پس فکر می‌کنم هماهنگی در ارائه خدمات بیمه‌ای الزامی است اما ادغام منابع آن غیرممکن است و تجمیع منابع دولتی از طرفی امر مهم است.