پروژه همسان‌گزینی تبیان؛ از ارائه آمارهای متناقض تا عدم شفافیت نتایج

حدود 9 ماه پس از رونمایی رسمی از سایت همسرگزینی تبیان یعنی در اسفند ماه سال گذشته، زهره سادات حسینی؛ مدیر این پروژه اعلام کرد 26 هزار نفر در این سایت ثبت‌نام کرده‌اند که حدود 60 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان را زنان و 40 درصد را مردان تشکیل می‌دهند. 

شهریور ماه سال 93 بود که محمود گلزاری؛ معاون وقت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با حضور در مؤسسه تبیان تفاهم‌نامه همکاری با این مؤسسه در زمینه احیای نقش واسطین ازدواج منعقد کرد و قرار بر این شد که سایت تبیان، پروژه همسان‌گزینی خود را به‌صورت آزمایشی به مدت چند ماه در تهران به انجام برساند و سپس به‌صورت رسمی از این سایت رونمایی شود. 

سایت همسان‌گزینی تبیان و احیای سنت واسطه‌گری در امر ازدواج
سایت تبیان به دنبال شبکه‌سازی از واسطین ازدواج بود تا از این طریق بتواند به احیای سنت واسطه‌گری در امر ازدواج بپردازد. در همان زمان، زهره حسینی؛ مدیر پروژه همسان‌گزینی موسسه تبیان در گفت‌وگو با مهرخانه در رابطه با جزئیات این پروژه گفت: افراد بسیاری در مکان‌های مختلف مانند دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، سمن‌ها و خیریه‌ها و حتی محله‌ها و مساجد وجود دارند که کار معرفی مجردها به یکدیگر را انجام می‌دهند. خانواده‌ها نیز به این افراد مراجعه می‌کنند و تقاضا دارند مورد مناسبی را برای ازدواج جوانانشان به آن‌ها معرفی کنند که ما سعی کردیم از این ظرفیت استفاده کنیم. یکی از اقدامات ما این بود که در کارگروه همسان‌گزینی، آیین‌نامه‌ای تدوین و قید کردیم که یک واسطه ازدواج چه شرایطی باید داشته باشد. برخی از این شرایط عبارت‌اند از: سابقه کار فرهنگی، تحصیلات متناسب با این کار، متأهل بودن، این‌که سنی از آن‌ها گذشته باشد و تجربه داشته باشند. بعد از تدوین آیین‌نامه شروع به شناسایی واسطین کردیم و آن‌ها را ارزیابی و از ایشان دعوت کردیم که در شبکه واسطین ما عضو شوند و باهم تعامل داشته باشند و موردهای مناسب را به هم معرفی کنند تا از این طریق شانس ازدواج جوانان بالا رود. 

ایجاد شبکه واسطین و مشاوران
او افزود: بعد از تشکیل شبکه واسطین، مسأله مهمی که باید به آن می‌پرداختیم مشاوره برای واسطین، جوان‌ها و خانواده‌های آن‌ها بود. به همین دلیل، هسته اولیه ایجاد شبکه مشاوران را نیز کلید زدیم و این شبکه فعال شد. مشاوران این شبکه مشاورینی هستند که بر اساس سند ملی مشاوره ازدواج فعالیت دارند و کمک می‌کنند معرفی‌هایی که توسط واسطین اتفاق می‌افتد، به شکل علمی‌تر و اصولی‌تر باشد و منجر به ازدواج آگاهانه و پایدار شود. واسطین هرکدام یک بانک اطلاعاتی دارند و اولین کاری که انجام دادیم این بود که این بانک‌ها را باهم مرتبط کردیم. حالا اگر جوانانی باشند که واسطین را نشناسند یا به‌واسطه دسترسی نداشته باشند، سایت تبیان بستری برای ثبت‌نام آن‌ها فراهم کرده است. بعد از ثبت‌نام یک مصاحبه تکمیلی داریم و سپس پرونده افراد در جریان می‌افتد و در اختیار واسطین قرار می‌گیرد. 

اواخر خرداد ماه سال 94 بود که سامانه ملی همسان‌گزینی تبیان به‌صورت رسمی رونمایی شد و محمود گلزاری؛ معاون وقت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این مراسم با اشاره به برخی انتقادات صورت‌گرفته، مطرح کرد که برخی از شبکه‌های خارجی ادعا کردند این سایت تلاشی برای کنارزدن سایر سایت‌های همسریابی و در حال فعالیت برای ترویج صیغه است، اما چنین نیست و‌ در این سایت جوانان را به هم نمی‌رسانند، بلکه واسطه‌های ازدواج افراد را به یکدیگر معرفی می‌کنند. 

110 ازدواج ثبت‌شده در دوره اجرای آزمایشی طرح
مرداد ماه سال 94 بود که اعلام شد در بازه زمانی اجرای آزمایشی طرح 110 ازدواج ثبت شده است که این تعداد ازدواج در بازه آزمایشی با ۳۵۰۰ معرفی صورت گرفته است. 

آمارهایی متفاوت از تعداد ثبت‌نام کنندگان
حدود 9 ماه پس از رونمایی رسمی از سایت همسرگزینی تبیان یعنی در اسفند ماه سال گذشته، زهره سادات حسینی؛ مدیر این پروژه اعلام کرد 26 هزار نفر در این سایت ثبت‌نام کرده‌اند که حدود 60 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان را زنان و 40 درصد را مردان تشکیل می‌دهند و بیشتر ثبت‌نام‌کنندگان نیز از قشر تحصیل‌کرده جامعه و اغلب متولدین دهه 60 هستند. این در حالی است که حجت‌الاسلام والمسلمین آقامیری؛ رییس مؤسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان 6 ماه بعد در شهریور ماه سال جاری خبر از ثبت‌نام بیش از بیست هزار نفر جوان متقاضی در سامانه همسان گزینی این مؤسسه داد که این مسأله نشان می‌دهد بین آمارهای ارایه‌شده تناقض وجود دارد و در بازه زمانی 6 ماهه طبیعتاً باید این آمار روند افزایشی داشته باشد. آقامیری همچنین از همکاری سایر نهادهای فرهنگی برای اجرای بهتر طرح همسان‌گزینی خبر داد و اعلام کرد که دانشگاه شهید بهشتی با اجرای طرح هدی، قوه قضاییه، شهرداری تهران و سازمان صداوسیما نیز به جمع علاقه‌مندان و مجریان این طرح پیوستند و این طرح را برای کارکنان خود اجرا می‌کنند. 

ارایه جزئیات اجرای طرح؛ شاید وقتی دیگر
این در حالی است که هیچ خبر دیگری در رابطه با جزئیات اجرای این طرح نظیر تعداد دقیق ثبت‌نام‌کنندگان به تفکیک سن، جنس، سطح تحصیلات و...، تعداد افرادی که وارد پروسه آشنایی برای ازدواج شده‌اند، تعداد ازدواج‌های صورت‌گرفته، تعداد واسطین ازدواج که وارد این چرخه شده‌اند، تعداد طلاق‌های احتمالی، میزان بازدهی و ثمربخشی این طرح و سایر جزئیات منتشر نشده است. زهره‌سادات حسینی؛ مدیر این پروژه نیز در پاسخ به خبرنگار مهرخانه اعلام کرد که فعلاً اجازه مصاحبه ندارد و در آینده برنامه‌ای ترتیب داده می‌شود و اقدامات انجام‌گرفته در راستای این طرح اطلاع‌رسانی خواهد شد.