چرا برخی افراد پیرتر از سن‌شان جلوه می‌کنند

به گزارشافکارخبر،دکتر علیرضا هجرتی متخصص غدد و دیابت با اشاره به اینکه ۷ تا ۱۰ درصد جمعیت کشور دچار بیماری دیابت هستند کما اینکه این آمار نیز دقیق نیست، اظهار داشت: دیابت یک اختلاف متابولیک است که تمام ارگان‌ها را گرفتار می‌کند و مهمترین ارگان نیز عروق است و اگر عروق به هم بخورد، فرد سریع پیر می‌شود و سن فرد بیشتر از سن فیزیولوژیک وی نشان داده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دیابت کنترل نشود خون‌رسانی نیز کُند می‌شود و چون " پا " جزو انتهای بدن است خون‌رسانی نیز دچار اختلال می‌شود. از طرفی هم به " پا " فشار زیادی می‌آید و اگر کسی دیابت بگیرد اعصاب " پا " را درگیر می‌کند.

هجرتی عنوان کرد: دیابت یکی از نشانه‌های اختلال عروق و اعصاب است. بنابراین این اختلال باعثزخم پا می‌شود و ۹۹ درصد هنر ما این است که مانع اینگونه زخم‌ شویم و اگر هم زخم صورت پذیرفت با اقداماتی باید پا قطع شود که در این مرحله مقوله بازتوانی مطرح می‌شود.

این متخصص غدد و دیابت خاطرنشان کرد: دیابت زمانی افراد بالای ۷۰ سال را میگرفت ولی هم اکنون شاهد دیابت در سنین جوان هستیم که آن هم به دلیل کم تحرکی جوانان است که شاهد شکمهای گُنده و زندگیهای ماشینی هستند، همچنین مصرف قند نیز بالاست. بنابراین زخم پای دیابتی باعث عفونت در بدن میشود که میتواند به مرگ افراد نیز منجر شود.