سونامی قهر مردم با محصولات لبنی

گروه اجتماعی، از آنجا که برای سلامتی همیشه پزشکان ما نسخه لبنیات، سبزی، میوه و محصولاتی که به نوعی سالم ترین محصولات غذایی هستند را می پیچند در هر برهه ای از زمان شاهد هستیم که به مصرف کنندگان شوکی وارد می شود که سرگردان می مانند چه مصرف کنند و چه بخورند.

به گزارشافکارنیوز، البته این روزها پیشرفت زمان ما را به جایی رسانده است که خوردن سالم ترین ماده غذایی هم شبهه ناک شده است، سودهای کلان تولیدکنندگان را به جایی برده است که با جان مردم بازی کنند البته باید از این تولیدکنندگان محترم پرسید به چه قیمتی محصولات ناسالم را به دست مردم می دهید؟!سوال دیگر این است که مسئولین ناظر ما در این مدت کجا بوده اند؟!

باید گفت بعد از افشای استفاده از روغن پالم در محصولات پرچرب تولیدی صنایع لبنی توسط وزیر بهداشت و درمان، تازه مشخص شد که روغن پالم بیش از ۱۰ سال که وارد کشور می‌شود و ۵۰ درصد روغن وارداتی به کشور طی سال‌های اخیر روغن پالم بوده است. با افشاگری وزیر بهداشت مبنی بر استفاده از روغن پالم معلوم شد که سالانه ۷۶۰ هزار تن از این روغن به کشور وارد می‌شود و بخشی از آن به مصرف صنایع لبنی می‌رسد.

از آنجا که در هر فعالیت اقتصادی، بحثاعتماد خریداران و مشتریان مهم‌ترین بحثدر رونق کسب و کارهاست اما وقتی اعتماد عمومی به کالا یا محصولی خدشه‌دار شود رونق و سود اقتصادی هم تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. در همین رابطه این روزها بحثتولید شیرهای آلوده به روغن نخل(پالم) همچون سونامی این حوزه تولیدی کشور را درنوردیده و به اعتماد عمومی صدمه‌ای جدی وارد کرده است.

آمیختن شیر و لبنیات پرچرب با روغن(چه مجاز و چه غیرمجاز) بدون اطلاع‌رسانی به مصرف‌کننده انجام شده است و افکار مصرف‌کننده که فکر می‌کرده است شیر تازه گاو و محصولات لبنی با شیر خالصی را مصرف می‌کرده است بر هم ریخته است. زیرا آمیختن مواد دیگر در شیری که تصور می‌شد خالص و با چربی طبیعی است نوعی از مصداق‌های غش در معامله بوده است و حالا بر بازار تولید و عرضه این محصولات تأثیر گذاشته است.

همه در شوک‌اند که تا امروز برای ثبات سلامتشان شیر می‌خوردند اما امروز برای ثبات سلامتشان نباید شیر بخورند! چرا که فضای عمومی جامعه تاکنون تنها این شک را داشت که شیر را با آب قاطی می‌کنند و غلظتش را کم می‌کنند و سود فروش را بالا می‌برند و با خود می‌گفتند که آب ایرادی ندارد. اما این روزها متوجه ماده ای شدند که در شیر و لبنیات وجود داشته و برای آنها مضر بوده است.

این گزارش حاکیست، وضعیت ایجادشده است دلیلی شده است تا مردم اخبار منتشرشده نسبت به خرید شیر، ماست و لبنیات تغییر رفتار مصرفی نشان دهند و لبنیات پر چرب را تحریم کنند البته این شوک برای مردم به وجود آمده که شاید یک روزی کم چرب ها هم زیر سوال بروند.

خانم دربانی ۴۶ ساله در این باره می گوید: من همیشه ماست کم چرب می خرم اما از وقتی که در تلویزیون شنیدم که روغن به آن اضافه می کنند ناراحت شدم چون من چربی خون دارم اگر ذره ای هم در لبنیاتی که می خرم وجود داشته باشد برای من ضرر دارد حداقل اگر از این روغن استفاده می کنند روی پاکت آنها بنویسند که برای ما که ضرر دارد نخریم.

مهدیه مرادی دانشجوی رشته IT است، از خوردن شیر گله می کنه و می گوید: شیرهایی که مصرف می کنیم اصلا طعم خوبی ندارد و من هیچ وقت نمی خورم فکر می کنم علت بی مزگی و ناسالم بودن آن موادی مثل روغن پالم که به آن اضافه می کنند.

خانم سهرابی ۵۶ ساله به خبرنگار افکارنیوز می گوید: شیر و ماستی که قدیم استفاده می کردند آدم را سالم می کرد الان معلوم نیست به ماست و شیر چی اضافه می کنند که نه طعم دارد و نه خاصیت. الان هم که اعلام کرده اند که روغنی به آن اضافه می کنند که خیلی ضرر دارد.

آقای عباسی یکی دیگر شهروندان است که در این خصوص می گوید: من همیشه اخبار را گوش می دهم از وقتی شنیده ام به محصولات لبنی روغن پالم اضافه می کنند شیر و ماست را کم چرب می خرم خدا کند که اینها دیگر ضرر نداشته باشد.

بررسی‌های میدانی سوپرمارکت‌های شهر تهران هم موید این نکته است که طی هفته جاری با انتشار خبر وجود روغن پالم در لبنیات، مردم اقدام به قهر با شیرهای پرچرب، ماست‌های خامه‌ای و محصولات لبنی با چربی بالا کرده‌اند.

وجدان درد می گیرم

طالبی، فروشنده سوپرمارکت منطقه ۱۰ در خصوص تغییر رفتار مصرف کنندگان لبنیات می گوید: فروش لبنیات کم شده اگر هم کسی بخرد اول می پرسند کم چرب دارید یا نه؟ البته من به شخصه خودم وجدان درد می گیرم که لبنیات و یا محصولی بفروشم که ناسالم و نامرغوب باشد.

مردم لبنیات می خورند که سالم بمانند

عظیم پور لیسانس حسابداری فروشنده غرب تهران است که گفت: سبک مردم به کم چرب برگشته است همان میزان خرید دارند اما کم چرب می خرند لبنیات باید سالم به دست مردم برسد مردم لبنیات را می خورند که سالم بمانند اگر مشکل ساز شود مصرف نمی کنند وقتی لبنیات مشکل دارد باید دولت جمع کند اجازه ندهد دست مردم برسد

صادق ابوطالبی در این باره گفت: فروش لبنیات پر چرب کاملا ضعیف شده است یعنی هیچ کس نمی خرد کاش دولت می گفت کم چرب هم ایراد داره یک کم قیمت ها کاهش پیدا می کرد از روزی که تلویزیون اعلام کرد شیرها روغن پالم دارند همه وحشت زده شدند وقتی لبنیات مشکل دارد باید دولت جمع کند اجازه ندهد به دست مردم برسد الان در یخچال ما ۲۰۰ تا شیر خراب داریم این ها تولید می کنند می آورندکسی نیست نظارت کند و جلوی آنها رابگیرد ما کاسب ها بیچاره می شیم این ها را جمع کنیم داخل یخچال بذاریم تا اونها یکی یکی مرجوع کنند.

باید مسئولین شفاف سازی کنند

افشین عبداللهی فروشنده دیگری است که در این رابطه می گوید: باید شفاف سازی کنند مردم دچار تردید شدند اگر روغن پالم دارد باید بیاند صریح بگویند که مردم بدانند بعضی ها هم می گویند لبنیات پرچرب را در ظرف های کم چرب می ریزند و به مصرف کننده می دهند.

باید نظارت قوی شود

کاظم اصغری دیپلمه همه دنبال کم چرب می گردند، بر اساس اعلام تلویزیون مردم دیگر لبنیات پر چرب استفاده نمی کنند. البته بعضی ها می گویند الان تولید کننده ها برای جلوگیری از ضرر لبنیات پر چرب را در ظرف های کم چرب می ریزند و دست مصرف کننده می دهند البته کاری از دست ما بر نمی آید تولید کننده نیستیم ما هم مصرف کننده هستیم که باید نظارت قوی و درست انجام شود.

روغن پالم یک روغن گیاهی و نباتی است که از درخت نخل در کشورهای اندونزی، مالزی و حتی برخی از کشورهای آفریقایی به عمل می‌آید و به عنوان یک روغن گیاهی به برخی از کشورها از جمله ایران صادر می‌شود.

در ۱۰ سال گذشته با مجوز وزارت بهداشت واردات روغن پالم به ایران حدود ۱۵ برابر بیشتر شده است و از حدود ۱.۴ میلیون تن واردات روغن به داخل کشور حدود ۷۶۰ هزار تن آن را روغن پالم تشکیل می‌دهدکه به گفته مشاور انجمن صنایع لبنی بخشی از آن در صنایع لبنی به مصرف می‌رسد.
طبق جدیدترین توافق وزارت بهداشت و انجمن فرآورده‌های لبنی، مصرف روغن نباتی از جمله پالم در تمام محصولات لبنی به جز بستنی از ابتدای مهرماه ممنوع است.

طبق بخشنامه بازنگری استفاده از چربی گیاهی در فرآورده‌های لبنی، کارخانه‌های صنایع لبنی فقط تا پایان شهریور ماه فرصت دارند تا از روغن گیاهی در تولیداتشان استفاده کنند که دلیل این مسئله چاپ و خریداری برچسب برخی محصولات لبنی با ذکر عنوان روغن گیاهی است.

در بخشنامه‌ای که مورد توافق معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی کشور و انجمن فرآورده‌های صنایع لبنی قرار گرفته است، بر ممنوعیت استفاده از روغن پالم در فرآورده‌های لبنی از ابتدای مهر امسال تأکید شد.