دست قاچاقچیان مواد در پولشویی

به گزارش افکارنیوز، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در مراسم امحای بیش از ۱۰۰ تن موادمخدر به مناسبت روز جهانی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق موادمخدر گفت: سطح زیرکشت موادمخدر در افغانستان از ۱۹۵ هزار هکتار به ۲۱۹ هزار هکتار افزایش یافته و در این کشور نزدیک به ۵ هزار و ۵۰۰ تن انواع موادمخدر کشت می‌شود.

وی ادامه داد: کشت مواد مخدر نسبت به گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته و این همجواری باعثشده است تا باندهای قاچاق موادمخدر مسیر ایران را به عنوان مسیری برای رساندن این مواد به بازار نهایی مصرف خود در کشورهای اروپایی انتخاب کنند که این موضوع باعثبه وجود آمدن تبعات سیاسی، امنیتی، اجتماعی و … در کشورمان شده است.

رحمانی فضلی مبارزه با موادمخدر در ایران را نشأت گرفته از مبانی ایمانی و اعتقاد دانست و افزود: حضور بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشور باعثوقوع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی همچون کودک‌آزاری، طلاق، سرقت، قتل و همسرآزاری و … شده است.

کشف ۷۰ درصد انواع موادمخدر در سال ۹۲ در مرزهای کشور

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر مجهز کردن مرزهای شرقی کشور به تجهیزات فیزیکی و اپتیکی و کنترل کامل بر این مرزها را بخشی از اقدامات ایران در موضوع مقابله برشمرد و گفت: کشف ۷۰ درصد انواع موادمخدر در سال ۹۲ در مرزها، این موضوع را باعثجلوگیری از کشانده شدن تبعات سوء قاچاق موادمخدر به داخل کشور عنوان کرد.

افزایش ۱۴درصدی کشف مواد مخدر

وی افزود: در سال ۹۲ با همکاری نیروهای اطلاعات، سپاه، قوه قضائیه و نیروی انتظامی موفق به کشف ۵۷۵ تن انواع موادمخدر شدیم که این میزان کشفیات نسبت به سال قبل از آن ۱۴ درصد افزایش داشته است.

رحمانی‌فضلی به اقدامات کشورمان در حوزه درمان معتادان از پذیرش ۷۵۰ هزار معتاد در مراکز درمانی خصوصی اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه ۸۲ درصد از درمان معتادان کشور توسط مراکز خصوصی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر توجه به ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی شبکه‌های قاچاق بین‌المللی گفت: طبق گزارش سازمان ملل ۵۰ درصد از ۴۵۰ میلیارد دلار درآمد جرائم سازمان یافته در دنیا به موضوع قاچاق مواد مخدر مرتبط است.

افزایش همکاری‌های کشورها و سازمان‌های بین‌المللی با ایران در مبارزه با موادمخدر

رحمانی‌فضلی در مورد حمایت‌ نشدن‌های حقوقی از ایران در مبارزه با موادمخدر گفت: موضوع اعدام قاچاقچیان با دیگر اعدام‌ها متفاوت است، زیرا قاچاقچیان علاوه بر حمل موادمخدر در پولشوئی، تروریسم و اقدامات مسلحانه دست دارند و با فعالیت خود نظم بین‌المللی و صلح جهانی را به خطر می‌اندازند.

وی ادامه داد: متأسفانه کشورهای دنیا حتی در موضوع تجهیزات مبارزه با موادمخدر از جمله دستگاه‌های ایکس‌ری و تجیزات الکترونیکی و اپتیکی ما را مورد تحریم قرار دادند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر یادآور شد: باید همکاریهای کشورهای مختلف و سازمانهای بینالمللی با ایران در موضوع مبارزه با موادمخدر افزایش یابد.