پاندمی تب دانگ ۲ تا ۵ سال دیگر به ایران می رسد

به گزارشافکارنیوز،محمود نبوی در مراسم هفته پدافند غیرعامل با اشاره به ایجاد آمادگی در بین حشره شناسان و پزشکان برای مقابله با تب دنگ از هم اکنون در کشور، گفت: پاندمی این تب از ۳ دهه قبل از برزیل و هند شروع شد و به جنوب غرب آسیا و آفریقا رسید و پیش بینی می شود ۲ تا ۵ سال دیگر وارد کشورمان شود.

وی با تأکید بر اینکه گزارشی از وجود پشه ناقل این بیماری در کشور مخابره نشده است، افزود: آنچه واضح است این است که جلوی تکثیر حشرات در طبیعت را نمی توان گرفت ولی باید پزشکان و حشره شناسان را از این بیماری و چگونگی درمان آن آگاه کنیم که این کار نیز در کشور شروع شده است.

وی از موارد اندک وجود این بیماری در توریست هایی که پس از سفر به مناطقی که این بیماری وجود دارد وارد کشورمان شده‌اند خبر داد و گفت: ۱۱ مرکز ویروس شناسی در دانشگاههای قطب علمی علوم پزشکی کشور وجود دارند که شناسایی ویروس های جدید در کشور را انجام می دهند.

نبوی شبکه مراقبتهای اولیه را نقطه قوت ایران برای مقابله با این ویروس ها دانست و بیان داشت: علاوه بر این مراکز ۱۰۰ پایگاه بهداشتی مراقبت مرزی در اقصی نقاط مرزی کشور وجود دارند که ۲۰ پایگاه آن درجه یک و عمده هستند و پیشرفته ترین پایگاه نیز در فرودگاه امام خمینی(ره) مستقر است.

تب دانگ یا تب استخوان شکن یک بیماری حاد ویروسی است که ناگهان ظاهر می شود. در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر یافت می شود. و دارای علائمی مانند: سردرد، تب، خستگی، درد مفاصل و عضلات، ورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خونریزی لثه ها، درد شدید در پشت چشم و قرمز شدن کف دست ها و پاهاست.

شکل شدید این بیماری، تب دانگ خونی نام دارد و می تواند باعث خونریزی شدید از بینی یا لثه ها، تاول های قرمز یا بنفش رنگ در زیر پوست، مدفوع سیاه و سفید، کبود شدن، افت فشار خون و مرگ شود.