به گزارش افکارنیوز، براساس تحقیق انجام شده سنگهای کلیوی عاملی برای بیماری های قلبی و عروقی هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از بخش سلامت خبرگزاری ANSA ایتالیا، سنگ های کلیوی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و حمله قلبی را افزایش می دهد.

برای اثبات این موضوع یک مطالعه بین المللی که در مجله لانست منتشر شده، انجام شده است، که شامل ۲۴۲،۰۰۰ نفر از افراد سالم، مردان و زنان بین سنین ۲۵ و ۷۵ سال است که طی بیش از بیست سال مورد بررسی قرار گرفته اند.

انجمن مبارزه علیه ترومبوز و بیماری های قلبی عروقی ALT می گوید: سنگ کلیه در تقریبا ۲۰،۰۰۰ تن از این افراد در طول سال ها توسعه یافته و تقریبا ۱۷،۰۰۰ نفر از آنها دچار انفارکتوس میوکاردشده اند.

در نتیجه این مطالعه نشان می دهد سنگ های کلیوی خطر سکته مغزی را بیش از ۵۰ درصد، به ویژه در میان زنان، را افزایش می دهد.

لیدیا روتا تولید کننده و رئیس ALT می گوید: کلیه یک مشکل مشترک است که بر ۱۰ نفر از ۱۰۰ مرد و ۷ نفر از ۱۰۰زن تاثیر می گذارد.

وی افزود: در حال حاضر تصلب شرایین، فشار خون بالا، دیابت و سندرم متابولیک در کسانی که از بیماری سنگ کلیه رنج می برند شایع تر است.

امروزه، با این مطالعه، ما نیز می دانیم که سنگ کلیه را باید در میان عوامل خطرساز برای سکته مغزی در نظر گرفت.

مسئول این افزایش خطر، می تواند اختلالات متابولیسم کلسیم باشد مثلاً مصرف کلسیم کم باشد که ممکن است آزادی کلسیم موجود در استخوان را تسهیل کرده و در نتیجه افزایش حذف از طریق کلیه ها شود.

در عین حال، از آنجایی که کلسیم یون است که اجازه می دهد تا خون به انعقاد درآید، اما گردش زیاد کلسیم می تواند در افزایش انعقاد خون تشکیل لخته در شریانها و وریدها تأثیر گذار باشد.

ارتباط بین سنگ کلیه و ترومبوز به دلیل مکانیسم های که آن را تنظیم می کنند باید مورد بررسی عمیق تر قرار گیرد.

آنچه مسلم است اين يک بيماري است که بايد به عنوان عاملي براي خطر ابتلا به ترومبوز در نظر گرفته شود و با پيشگيري در اين زمينه خطر را کاهش دهيم .