به گزارش افکارنیوز، سردار علی‌مویدی صبح امروز در دیدار با «لوکا جان‌ سانتی»، سفیر ایتالیا در ایران با بیان اینکه مبارزه با موادمخدر در ایران ریشه اعتقادی دارد، گفت: پس از انقلاب‌اسلامی به فرمان رهبر معظم انقلاب‌اسلامی این مبارزه آغاز شد که تمام کارگزاران نظام تاکنون نیز در این مسیر حرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قوانین و مقررات بسیار محکمی در راستای امر مبارزه با موادمخدر دارد، گفت: قانون اجازه تسامح وغیره با قاچاقچیان موادمخدر را نمی‌دهد.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه نگاه ایران به امر مبارزه با موادمخدر، نگاه فراملی است، گفت: ایران در امر مبارزه موثر با موادمخدر جزیره‌ای عمل نمی‌کند، بلکه نگاهی فراملی و جهانی دارد، به گونه‌ای که تقدیم بیش از ۴۰۰۰ شهید و ۱۱ هزار و ۵۰۰ جانباز و همچنین صرف میلیاردها تومان هزینه در امر مبارزه با موادمخدر گواه این ادعا است.

مویدی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه ایران در امر مبارزه، نیروهای انسانی است گفت: صرف هزینه‌های این چنینی تنها در راستای حمایت از کشورمان نیست، بلکه ایران در راستای دفاع از جهانیان نیز قدم برداشته و امیدواریم تمام کشورها در این جنگ نابرابر سهم خود را بیابند.

وی با بیان اینکه اگرچه کشور ایتالیا مساعدت‌های زیادی در راستای مبارزه موثر با موادمخدر داشته، اما این در برابر تمامی اقدامات ایران سهم ناچیزی است و توقع عملکرد بیشتری داریم.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه معتقدیم همگان باید آن‌گونه که شعارهای بشردوستانه سرمی‌دهند، به آن نیز عمل کنند، گفت: ایتالیا از کارنامه بهتری در افغانستان نسبت به سایر کشورها برخوردار است.

مویدی با بیان اینکه تولید، کشف و ترانزیت مرفین از افغانستان به اروپا یک امر شفاف و واضح است، گفت: ایران در سال ۲۰۱۳ شاهد افزایش ۴۰۰ درصدی کشف مرفین در کشور بود و این در حالی است که این مواد حداقل کاربرد را در کشور ما دارد.

وی با بیان اینکه برخورد با پدیده موادمخدر نیازمند تلاشی فراملی است، گفت: ایران نه تنها از سمت کشور افغانستان مورد تقدیر است، بلکه در بحثورود پیش‌سازهای صنعتی از سوی اروپا مورد هجمه قرار گرفته است. به گونه‌ای که اخیرا محموله بزرگ پیش‌سازهای صنعتی که قصد ورود به کشور را داشتند، توسط ماموران ایرانی توقیف شد.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه پلیس مبارزه با موادمخدر ایران در سمت شرق تمام تمهیدات خود را به کار بسته تا موادمخدر به اروپا ترانزیت نشود، گفت: این در حالی است که کمترین همکاری از سوی کشورهای غربی در مورد عدم ورود پیش‌سازهای صنعتی به ایران می‌شود.

مویدی با اعلام آمادگی در مورد انتقال تجارب و دانسته‌های این پلیس در امر مبارزه با موادمخدر، گفت: خوشبختانه پلیس ایران منسجم و متخصص‌ترین پلیس دنیا در امر مبارزه با موادمخدر است و ایران آمادگی دارد اطلاعات مربوطه در بانک اطلاعاتی‌اش را در اختیار این کشور قرار دهد.

وی با بیان اینکه امیدوار است این نشست آغازی برای همکاری‌های دوجانبه میان ایران و ایتالیا باشد، به سفر رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ایتالیا به ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم با حضور این ژنرال شاهد افزایش همکاری‌های دوجانبه باشیم.

به گفته مویدی، ایران آمادگی انجام عملیات کنترل دلیوری(عملیات مشترک بین‌المللی برای دستگیری تمام سرشاخه‌ها باند) را با کشور ایتالیا دارد.

به گزارش ایسنا لوکا جان سانتی سفیر ایتالیا، در ادامه این دیدار با بیان اینکه ایران و ایتالیا همکاری‌های مشترک بسیار و قدیمی در امر مبارزه با موادمخدر داشته‌اند، گفت: ارتباط منسجم سرویس مرکزی مبارزه با موادمخدر ایتالیا با پلیس ایران در امر قاچاق مثال‌زدنی است.

وی با بیان اینکه افسران رابط مبارزه با موادمخدر ایران و ایتالیا نیازمند ارتباط سریع، عاجل و آنلاین هستند، گفت: برای انتقال تجارب، اطلاعات و … نیازمند کانال ارتباطی سریع هستیم که امیدواریم این مهم محقق شود.

سفیر ایتالیا در ایران با بیان اینکه این کشور از اقدامات صورت گرفته ایران در امر مبارزه با موادمخدر و همچنین هزینههای صرف شده مالی و جانی در این امر آگاه است، گفت: ایتالیا از معدود کشورهای اروپایی است که در ایران افسر رابط دارد که این ارتباطات نیازمند گسترش است.