اجرای کامل نظام رتبه‌بندی معلمان طی ۳ سال

به گزارشافکارنیوز،حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در چهل و یکمین نشست اعضای معاونان این وزارتخانه که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد با اشاره به مناسبت‌های پیش رو از جمله «اجلاسیه روسای آموزش وپرورش شهرستان‌ها و مناطق و نشست مشترک دو جانبه حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در قم، اظهار داشت: باید تمام توان خود را به کار گیریم تا این نشست‌ها هرچه مفیدتر برگزار شود.

وی با اشاره به بحثسامان‌دهی نیروهای انسانی در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور و جلسات برگزار شده در این زمینه افزود: در خصوص نحوه نقل و انتقالات و کیفیت کار هماهنگی و تصمیم‌گیری شده و مقرر شده است تا آخر هفته آتی اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

وزیرآموزش و پرورش با تقدیر از معاونت‌های زیر مجموعه در انجام وظایف و مسئولیت‌ها و تأکید بر سرعت، دقت و وقت‌گذاری برای انجام کارها به صورت دقیق و حساب شده، تصریح کرد: تا پایان ماه مرداد نباید مشکلی به نام کمبود نیروی انسانی در هیچ کجای کشور در حوزه آموزش و پرورش وجود داشته باشد. وی توضیح دادن و ارائه کار برای توجیه دیگران را بسیار مهم خواند و یادآور شد: با نگاهی به اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش طی این ۴ سال شاید اینگونه به ذهن متبادر شود که انجام این اقدامات کاری غیرممکن بوده است.

حاجی‌بابایی با اشاره به آماده شدن اسناد و زیر ساخت‌ها در آموزش و پرورش گفت: نظام رتبه‌بندی معلمان و جذب نیروی انسانی ماحصل و نتیجه تمامی اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش است.

وی با تأکید بر دستیابی به تعاریف مشترک به منظور تسریع در اجرای طرح اظهار داشت: با مصوبه دولت در زمینه نظام رتبه‌بندی معلمان در چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری، این نظام آماده ابلاغ و اجراست که البته اجرای آن نیاز به آئین‌نامه‌های شورای عالی آموزش و پرورش دارد که باید تهیه و ابلاغ شود.

وزیر آموزش و پرورش، زمان لازم برای اجرای کامل نظام رتبه‌بندی معلمان در سراسر کشور را ۳ سال اعلام کرد و ادامه داد: این نظام عامل تحرک، تحول و استاندارد سازی در آموزش وپرورش خواهد بود.

وی، اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان را مهم‌ترین راهکار و انگیزش برای ارتقای توانمندی‌های حرفه معلمی دانست.

حاجی‌بابایی با اشاره به تعریف استانداردها و صلاحیت‌های حرفه‌ای برای نظام رتبه بندی معلمان گفت: با اجرای این نظام برخی از معلمان موفق به احراز رتبه‌های مربی معلم تا استاد معلم خواهند شد و برخی دیگر ممکن است تا پایان دوره بازنشستگی به هیچ یک از این رتبه‌ها دست نیابند.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلان تحول در آموزش و پرورش از سوی مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: جذب نیرو در آموزش و پرورش تنها از طریق ۲ دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان و در موارد خاص از طریق آزمون انجام خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش، نظام رتبه‌بندی معلمان را امری شیرین و دشوار خواند و تصریح کرد: با اجرای این کار، بزرگ‌ترین جراحی در بدنه آموزش و پرورش انجام خواهد شد.

وی فضاسازی بزرگ، قدرتمند و مدبرانه را لازمه اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان دانست و یادآور شد: انتخاب اسامی مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به واسطه ارزشی بودن آنها در جامعه صورت گرفته است.

حاجیبابایی، معلم را ماحصل و مغز کار در آموزش و پرورش نامید و گفت: مهندسی نیروی انسانی و مدرسه محوری که زیرمجموعه مجتمعهای آموزشی است باید در آموزش و پرورش مورد تعریف قرار گیرد.