چقدر مدارس جدید در برابر زلزله مقاوم هستند؟

به گزارش افکارنیوز، محمدحسین ترابی‌زاده معاون فنی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به این پرسش که «چقدر مدارس جدید‌الاحداثکشور در برابر زلزله مقاوم هستند؟»، گفت: مبنای محاسبات ما در پایداری مدارس در برابر زلزله به چند عامل بستگی دارد که یکی از پارامترها، شدت زلزله است.

وی ادامه داد: مُد زلزله از دیگر موارد است؛ به این معنی که زلزله با چه شدتی رفت و برگشت داشته باشد و مُد زلزله نیز بر مقاومت ساختمان موثر است.

ترابی‌زاده اضافه کرد: نکته بعدی این است که ارتفاع کانون زلزله چقدر با سطح زمین فاصله دارد؛ هر چقدر ارتفاع به سطح زمین نزدیک‌تر باشد، اثر این نیرو بیشتر است.

وی افزود: با در نظر گرفتن مجموعه این عوامل، ساختمان‌هایی که احداثمی‌کنیم باید پایداری خود را حفظ کند و این پایداری هم تعریف دارد؛ به این معنی که باید ساختمان را طوری بسازیم که به هنگام وقوع زلزله، امکان فرار را برای بهره‌برداران و دانش‌آموزان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد ساختمان را طوری طراحی کنیم که تحت هیچ شرایطی آسیب نبیند، هزینه بسیار بالایی میطلبد، تأکید کرد: مهمترین نکته ایمنی و حفظ جان دانشآموز است که نقطه هدف ما در طراحی فضای آموزشی است.