مسیر و خط تراموای تهران مشخص شد

بیست و دومین رویداد "قرار خدمت"  بامداد روز پنجشنبه، سوم آبان 1403، در منطقه 21 با حضور شهردار تهران آغاز شد.

در این رویداد، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران از چندین پروژه مهم عمرانی و توسعه‌ای این منطقه، واقع در جنوب‌غربی پایتخت، بازدید کرد. یکی از این پروژه‌ها، فاز دوم تقاطع غیرهم‌سطح «فتح ـ باغستان» است که با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان از سال گذشته آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده تکمیل شود. این پروژه با ساخت یک عرشه فلزی 155 متری، مسیر شرق اتوبان فتح را به جاده باغستان متصل می‌کند و در حال حاضر بدون مشکل معارض ملکی، جز تأسیسات برق و گاز، در حال اجرا است.

پروژه دوم، احداث مجموعه فرهنگی ـ ورزشی ویژه بانوان با نام «گوهرشاد» است. این مجموعه با زیربنای 5000 مترمربع و با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان، یکی از بزرگ‌ترین فضاهای فرهنگی ـ ورزشی ویژه زنان در پایتخت خواهد بود. پروژه شهردخت گوهرشاد در مرحله اجرای سقف و ستون‌های طبقه دوم قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

سومین پروژه مورد بازدید شهردار تهران، مجموعه مسکونی 8000 واحدی آتش‌نشان‌های تهرانی بود. این پروژه که با مساحت 390 هزار مترمربع زیربنا و با هدف خانه‌دار کردن خانواده‌های آتش‌نشان‌های فداکار آغاز شده است، در مرحله سفت‌کاری قرار دارد.

علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در گفتگو با خبرنگاران، از پیشرفت پروژه‌های مختلف منطقه 21 از جمله مجموعه مسکونی آتش‌نشان‌ها، تراموا و مجموعه خانواده خبر داد.

وی با تأکید بر اهمیت پروژه‌های اجتماعی در این منطقه به احداث مجموعه فرهنگی-ورزشی «گوهرشاد» اشاره کرد و گفت: این پروژه تا نیمه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و خانواده‌ها می‌توانند از امکانات ورزشی و فرهنگی آن استفاده کنند.

زاکانی همچنین از اجرای ایده جدید احداث مجموعه خانواده در مناطق 2 و 21 خبر داد که خانواده‌ها در این مجموعه‌ها به خدمات فرهنگی و ورزشی متنوع دسترسی خواهند داشت.

شهردار تهران همچنین در خصوص پروژه‌های زیرساختی منطقه مانند تقاطع غیرهم‌سطح «فتح ـ باغستان» توضیح داد که بخشی از این پروژه به زودی افتتاح می‌شود و بخش ورودی سمت غرب نیز در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.

وی به رکوردشکنی در حوزه ترمیم آسفالت معابر اشاره کرد و افزود: در سال جاری بیش از 90 هزار تن آسفالت در معابر منطقه 21 استفاده شده است.

زاکانی در ادامه به پروژه مسکونی آتش‌نشان‌ها اشاره کرد و گفت: این پروژه بخشی از 200 هزار واحد مسکونی است که در سطح شهر در حال ساخت است. بیش از 8000 واحد مسکونی برای پرسنل آتش‌نشانی در این پروژه احداث می‌شود و با تکمیل آن، بیش از 90 درصد از پرسنل آتش‌نشانی صاحب‌خانه خواهند شد. این پروژه طی 2 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و دارای تمامی سرانه‌های هفت‌گانه شامل فضای سبز، تجاری و ورزشی است. همچنین در این شهرک 25 هکتار فضای سبز جدید ایجاد خواهد شد که علاوه بر پرسنل آتش‌نشانی، شهروندان نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

شهردار تهران در پایان از ورود دو دستگاه تراموا اهدایی از کشور چین به تهران خبر داد و گفت: این دستگاه‌ها به زودی وارد کشور خواهند شد و خط 1 تراموا از میدان آزادی آغاز به کار خواهد کرد. در آینده نیز بخش تکمیلی آن تا تهرانسر ادامه می‌یابد.

قدرت‌الله محمدی؛ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، در حاشیه بازدید از پروژه مسکونی آتش‌نشانان گفت: این پروژه یک شهرک سبز با تمامی سرانه‌ها و امکانات لازم است و تا 2 سال آینده تکمیل خواهد شد.

وی افزود که از مجموع 40 هکتار زمین، تنها 15 هکتار به ساخت‌وساز اختصاص داده شده و 25000 مترمربع فضای سبز نیز در این مجموعه ایجاد خواهد شد.

محمدی همچنین تأکید کرد: بیش از 80 درصد از پرسنل آتش‌نشانی مستأجر هستند و این پروژه کمک خواهد کرد تا بیش از 90 درصد آن‌ها صاحب مسکن شوند.