توصیه‌های مهم بهداشتی و پوستی حین آرایش صورت

احتمالا شما نیز مانند اکثر خانم‌ها به آرایش‌کردن صورت خود علاقه خاصی دارید و با انجام این کار چهره‌تان را زیباتر کرده و اعتمادبه‌نفس‌تان را افزایش می‌دهید. برای شروع آرایش فقط خرید کرم پودر، پرایمر، مرطوب‌ کننده، ریمل، رژ لب و سایر لوازم و ابزارهای آرایشی و بهداشتی کافی نیست؛ بلکه باید با نکات مهم بهداشتی و پوستی حین آرایش صورت نیز آشنا شوید. درواقع مهم‌ترین اصل برای داشتن یک آرایش باکیفیت این است که ابتدا پوست باکیفیتی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم درباره توصیه‌های مهم بهداشتی و پوستی حین آرایش توضیح دهیم.

در حین آرایش صورت باید به چه نکاتی توجه کرد؟

خانم‌های علاقه‌مند به آرایش باید به این نکته توجه داشته باشند که رعایت اصول بهداشتی در حین آرایش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. رعایت این اصول علاوه‌بر اینکه زیرسازی مناسبی برای آرایش ایجاد می‌کند، در حفظ سلامت پوست نیز موثر است. در ادامه این بخش با تعدادی از مهم‌ترین نکات بهداشتی و پوستی حین آرایش آشنا خواهید شد:

توجه به رعایت اصول بهداشتی و تمیزبودن پوست صورت

یکی از نکات مهمی که در حین آرایش باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، رعایت اصول بهداشتی و تمیزبودن پوست صورت است. برای پاک‌سازی عمیق پوست باید باتوجه‌به نوع پوست خود از شوینده مناسب استفاده کنید. در هنگام شست‌وشوی صورت آب‌ باید ولرم باشد و ماده شوینده به‌صورت ماساژ دورانی روی پوست پخش شود. با این روش تمام آلودگی‌های موجود روی پوست صورت از بین می‌رود. بعد از اتمام مراحل شست‌وشو و خشک‌کردن صورت، برای متعادل‌کردن PH پوست و بستن منافذ آن از یک تونر مناسب استفاده کنید.

هیدراته‌کردن پوست با استفاده از مرطوب کننده و آبرسان

یکی دیگر از توصیه‌های بهداشتی مهم حین آرایش صورت این است که پوست را باید با استفاده کرم مرطوب‌ کننده یا آبرسان هیدراته کرد. با انجام این کار هیالورونیک اسید و سرامیدهای موجود در ترکیبات مرطوب‌ کننده و آبرسان یک لایه محافظتی روی پوست ایجاد کرده و مانع از تبخیر رطوبت آن می‌شود. هیدراته‌کردن پوست صورت علاوه‌بر افزایش نرمی و لطافت پوست، به یکنواخت‌ترشدن محصولات آرایشی روی پوست نیز کمک می‌کند. برای هیدراته‌کردن پوست دور چشم باید از کرم‌های مخصوص حاوی پپتید و رتینول استفاده کنید. در این مرحله استفاده از یک ضدآفتاب مناسب با نوع پوست نیز توصیه می‌شود.

 

توصیه‌های مهم بهداشتی و پوستی حین آرایش صورت

یکنواخت‌کردن سطح پوست با پرایمر

توصیه بهداشتی دیگری که انجام آن در حین آرایش ضرورت دارد، یکنواخت‌کردن سطح پوست و ازبین‌بردن ناهمواری‌های آن با پرایمر است. استفاده از این محصول آرایشی به‌عنوان زیرساز منافذ و خطوط ریز، سطح پوست را پر می‌کند‌ و باعث می‌شود که سایر لوازم آرایشی ازجمله کرم پودر، پنکیک، رژ‌گونه، خط چشم و... بهتر روی پوست بنشینند و آرایش صورت ماندگاری بیشتری داشته باشد.

توجه به ضدعفونی‌بودن لوازم آرایشی

یکی دیگر از نکاتی که حین آرایش‌کردن صورت باید موردتوجه قرار بگیرد، ضدعفونی‌بودن لوازم آرایشی‌ است. برای ضدعفونی‌کردن براش‌ها، اسفنج‌ها و سایر لوازم آرایشی خود الکل 70 درصد را روی آن‌ها اسپری کنید تا تمام آلودگی‌های موجود در سطح آن‌ها ازجمله قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا از بین بروند. با انجام این کار عمر لوازم آرایشی افزایش پیدا می‌کند و جلوی عفونت‌های پوستی نیز گرفته می‌شود‌.

آرایش صورت با دست‌های تمیز و شسته‌شده

در طول روز دست‌های ما با سطوح مختلفی برخورد دارند و روی آن‌ها ممکن است انواع و اقسام آلودگی‌ها وجود داشته باشد. قبل از اینکه با دست‌های خود لوازم آرایشی و بهداشتی مخصوص صورت را باز کنید، آلودگی‌های موجود در سطح آن‌ها را با استفاده از آب و صابون یا با مقداری ژل ضدعفونی‌کننده الکلی از بین ببرید.

آماده‌سازی چشم‌ها و لب‌ها برای آرایش

پوست نواحی دور لب و دور چشم نسبت به سایر قسمت‌های پوست صورت از حساسیت بالاتری برخوردار هستند و رعایت اصول بهداشتی مانند زدن کرم دور چشم، اسکراب لب‌ها و استفاده از بالم لب به شما کمک می‌کند که آرایش باکیفیت‌تر و زیباتری داشته باشید.

نگهداری از لوازم آرایشی و بهداشتی در مکان مناسب

وقتی برای خرید انواع کرم پودرها، آبرسان، مداد چشم، ضدآفتاب، رژلب و... اقدام می‌کنید، به نگهداری از آن‌ها در مکان مناسب توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ زیرا لوازم آرایش صورت حتما باید در یک مکان خشک، خنک و به‌دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شوند.

قراردادن لوازم آرایشی و بهداشتی در مکان نامناسب، کیفیت این محصولات را به‌شدت کاهش می‌دهد و باعث کاهش طول عمر مفید آن‌ها می‌شود. مناسب‌ترین دما برای نگهداری از لوازم آرایشی و بهداشتی بین 15 تا 25 درجه است؛ البته بعضی از محصولات مانند سرم ویتامین سی و ماسک صورت حتما باید در یخچال قرار داده شوند. در زمان سفر بهتر است که داخل کیف لوازم آرایشی خود از پک‌های خنک‌کننده استفاده کنید تا گرمای هوا کیفیت محصولات را از بین نبرد.

توصیه‌های مهم بهداشتی و پوستی حین آرایش صورت

توجه به تاریخ انقضای لوازم آرایش قبل از مصرف

توصیه مهم دیگری که برخی از افراد در زمان آرایش صورت ممکن است از توجه به آن غافل باشند، بررسی تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی است. هریک از محصولات آرایشی دارای تاریخ انقضا هستند و این تاریخ پس از بازشدن درب آن‌ها شروع می‌شود.

آرایش‌کردن صورت با محصولاتی که اعتبار تاریخ انقضای آن‌ها به پایان رسیده، با عواقبی مانند عفونت چشم، مسمومیت، خارش و تحریک پوست و... همراه است‌. بعد از بازکردن لوازم آرایشی تاریخ انقضای هریک از آن‌ها را در یک لیست یادداشت کنید و حواس‌تان باشد که قبل از هر بار آرایش لیست را موردبررسی قرار دهید. اگر تاریخ اتقضای محصولی به پایان رسیده بود، آن را دور بیندازید.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌ به توصیه‌های مهم بهداشتی و پوستی حین آرایش صورت صحبت کردیم و توضیح دادیم که با رعایت نکاتی مانند رعایت اصول بهداشتی و تمیزبودن پوست صورت، هیدراته‌کردن پوست با استفاده از مرطوب‌کننده و آبرسان، یکنواخت‌کردن سطح پوست با پرایمر، ضدعفونی‌کردن لوازم بهداشتی با اسپری الکل 70 درصد، تمیزبودن دست‌ها هنگام آرایش، آماده‌سازی چشم‌ها و لب‌ها، نگهداری از لوازم آرایشی در مکان مناسب و توجه به تاریخ انقضای لوازم آرایش قبل از مصرف می‌توان یک آرایش باکیفیت، زیبا و ماندگار انجام داد.