سرطان روده بزرگ موجب سرطان می‌شود

تحقیقات جدید نشان داده است که استرس مزمن چگونه تعادل میکروبیوم روده را مختل می‌کند و به تسریع پیشرفت سرطان روده بزرگ (CRC) منجر می‌شود. این یافته‌ها به شناسایی راه‌های جدید برای پیشگیری و درمان این سرطان پرداخته‌اند.

مطالعات جدید نشان می‌دهند که با حذف برخی باکتری‌های خاص روده و ایجاد استرس در مدل‌های آزمایشگاهی، رابطه مستقیمی بین استرس و میکروبیوم روده در پیشرفت CRC وجود دارد. این مطالعه یک گونه باکتریایی خاص را به‌عنوان هدف درمانی احتمالی شناسایی کرده است.

تحقیقات جدید و تأثیر آنتی‌بیوتیک‌ها

در مطالعه ارائه شده در UEG هفته ۲۰۲۴، دکتر چینگ لی توضیح داد که از یک ترکیب آنتی‌بیوتیکی شامل وانکومایسین، آمپی‌سیلین، نئومایسین، و مترونیدازول برای حذف میکروبیوم روده استفاده و پس از آن، پیوند میکروبیوم مدفوع انجام شد تا مشخص شود آیا میکروبیوم روده برای تسریع پیشرفت سرطان روده بزرگ تحت استرس مزمن ضروری است یا خیر؟

نتایج نشان داد که استرس مزمن نه‌تنها رشد تومور را افزایش می‌دهد بلکه باکتری‌های مفید روده به‌ویژه از جنس لاکتوباسیلوس که برای پاسخ ایمنی سالم ضروری هستند را نیز کاهش می‌دهد. دکتر لی افزود: «پیشرفت سرطان روده بزرگ مرتبط با استرس می‌تواند به دلیل کاهش باکتری‌های مفید روده باشد زیرا این باکتری‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.»

برای بررسی تأثیر لاکتوباسیلوس بر سلول‌های CD۸+ T و پیشرفت CRC، محققان به موش‌ها مکمل لاکتوباسیلوس دادند و مشاهده کردند که این مکمل منجر به کاهش تشکیل تومور شد. لاکتوباسیلوس پلانتاروم (L. plantarum) به‌طور خاص متابولیسم اسید صفرا را تنظیم کرده و عملکرد سلول‌های T CD۸+ را بهبود بخشید.

نتایج غیرمنتظره‌ای نیز در این تحقیق به دست آمد. دکتر لی توضیح داد که محیط کشت حاصل از L. plantarum به تنهایی نمی‌تواند سلول‌های T CD۸+ را به تولید متابولیت‌های کلیدی تحریک کند. این نشان می‌دهد که L. plantarum ممکن است به موادی در محیط روده نیاز داشته باشد تا اثرات ضد توموری این سلول‌ها را بهبود بخشد.

پتانسیل استفاده از درمان‌های مبتنی بر لاکتوباسیلوس برای بیماران، به‌ویژه کسانی که تحت استرس مزمن هستند، بسیار امیدبخش است. دکتر لی اظهار داشت: «ترکیب داروهای ضد توموری سنتی با مکمل L. plantarum می‌تواند استراتژی درمانی مؤثری برای بیماران مبتلا به CRC ناشی از استرس باشد.»

اهمیت پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ یکی از نگرانی‌های عمده سلامتی در اروپاست و دومین سرطان شایع و دومین علت مرگ ناشی از سرطان به‌شمار می‌رود. انتظار می‌رود که شیوع این بیماری به دلیل پیری جمعیت، رژیم غذایی ناسالم، کم‌تحرکی و چاقی در دهه آینده افزایش یابد.

برنامه‌های آینده برای تحقیقات بیشتر

تیم تحقیقاتی در نظر دارد نمونه‌های مدفوع و تومور بیماران مبتلا به CRC را جمع‌آوری و تغییرات میکروبیوم روده در افراد با و بدون استرس مزمن را بررسی کند. دکتر لی تأکید کرد: «هدف ما این است که بفهمیم آیا L. plantarum در بیماران مبتلا به CRC تحت استرس به‌طور معناداری کاهش می‌یابد و چگونه با سلول‌های ایمنی ضد توموری در ارتباط است.»

این مطالعه نشان‌دهنده ارتباط پیچیده بین استرس، میکروبیوم روده و CRC است و نشان می‌دهد که بازگرداندن سلامت میکروبیوم روده می‌تواند نقش مهمی در مراقبت‌های سرطان، به‌ویژه برای بیمارانی که با استرس مزمن مواجه‌اند، داشته باشد.