۵ علت اول مرگ‌‌ومیر در زنان و مردان ایرانی

 دکتر صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه توجه به سلامت زنان یک امر ضروری است، اظهار کرد: زن و مرد ستون‌های اصلی سلول جامعه یعنی خانواده را تشکیل می‌دهند.

جباری اظهار کرد: اگرچه زن و مرد هر دو ستون‌های خانواده لحاظ می‌شوند، اما زنان با توجه به نقش «همسری» و «فرزندی» که در خانواده بر عهده دارند، ستون اصلی خانواده قلمداد می‌شوند. نقش محوری زنان در سلامت روان، سلامت جسمی و سلامت اجتماعی خانواده غیرقابل کتمان است.

وی ادامه‌ داد: زنان نقش محوری در سلامت خانواده دارند. اگر دختران، همسران و مادران سالمی داشته‌ باشیم، خانواده سالم هم داریم. اگر خواهان جامعه‌ای سالم هستیم، می‌بایست خانواده سالم داشته‌ باشیم. با توجه به نقش مادران در سلامت خانواده، آنها نقشی بی‌بدیل در سلامت جامعه دارند.

۵ علت اول مرگ‌ در زنان و مردان

جباری در ادامه صحبت‌هایش به گزارشی درباره علل مرگ‌ و میر زنان اشاره و خاطرنشان‌ کرد: آخرین گزارش رسمی درباره علل رسمی مرگ‌ و میر زنان در سال ۹۹ منتشر شده و دیگر هیچ گزارشی رسمی در این باره از آن بازه زمانی تا به امروز منتشر نشده است.

وی افزود: براساس نتایج آخرین گزارش علل مرگ‌ و میر زنان، «بیماری‌های قلبی‌ و عروقی که به سکته قلبی منجر می‌شود»، «سرطان پستان»، «سکته مغزی»، «دیابت» و «حوادث ترافیکی» به ترتیب ۵ عامل مرگ‌ و میر زنان هستند. همچنین ۵ عامل «بیماری‌های قلبی‌ و عروقی که به سکته قلبی منجر می‌شود»، «حوادث ترافیکی»، «سکته مغزی»، «مصرف مواد» و «خودکشی» به ترتیب ۵ علت اول مرگ‌ و میر مردان محسوب می‌شوند.

۳ مولفه مهم در سلامت زنان

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در بررسی مقابله‌ای علل مرگ‌ و میر در مردان و زنان تصریح‌ کرد: بررسی مقابله‌ای علل مرگ‌ و میر زنان با مردان بیانگر این است که مولفه‌های «اصلاح سبک زندگی»، «ارتقای سواد سلامت» و «خودمراقبتی» در ارتباط با زنان می‌بایست در کانون توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر این سه مولفه‌ مورد توجه قرار نگیرد و آموزش‌های لازم در ارتباط با مسائلی مانند «تغذیه»، «خواب و بیداری»، «عادات غذایی» و «ورزش و فعالیت فیزیکی» برای زنان به‌درستی تبیین نشود، نه تنها سلامت آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بلکه بر سلامت خانواده و سلامت جامعه نیز اثرگذار است.

جراحی‌های غیرضروری زیبایی و چاقی ۷۰ درصد زنان

جباری با بیان اینکه ریسک‌فاکتورهای متعددی سلامت زنان را تهدید می‌کند، افزود: بررسی‌ها بیانگر این است میزان شیوع فشارخون و دیابت در میان زنان به ترتیب ۳۳ و ۱۵ درصد است. البته چالش‌های سلامت زنان به فشارخون و دیابت محدود نمی‌شود، به طوری که حدود ۷۰ درصد زنان درجاتی از اضافه‌ وزن و چاقی را تجربه می‌کنند.

وی همچنین درخصوص جراحی‌های زیبایی در زنان توضیح داد: جراحی‌های زیبایی غیرضروری از نظر علم‌ پزشکی به چالش جدی برای سلامت زنان تبدیل شده و متاسفانه این عمل‌ها در چند سال اخیر افزایش یافته است.