جزئیات طرح ترافیک جدید در تهران

محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت تصویب و زمان اجرای طرح ترافیک جدید شهر تهران توضیح داد: واقعیت این است که اجرای ۲ طرح کنونی ترافیک و کاهش آلودگی هوا منجر به شب مردگی در مناطق مرکزی تهران شده و از سوی دیگر منطقه مرکزی پایتخت را شبیه شهر ارواح و خالی از سکنه کرده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه وقوع این پدیده به دلیل برخوردی بوده که ما با این منطقه طی سالیان متوالی داشته‌ایم، گفت: بیشتر شرکت‌ها و مراکز اداری پایتخت در این قسمت و بیشتر در ساعات اداری روز فعال هستند اما تغییر در گستره طرح‌های ترافیکی الزامی است.

هرمزی لازمه اجرای طرح ترافیک جدید را برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی دانست و تاکید کرد: تا سال آینده حتما برقی سازی انجام می‌شود و البته سنگ اندازی زیادی در این راه شده است.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران با بیان اینکه مدل خودروهای برقی وارداتی را انتخاب و قرارداد را با چینی‌ها نهایی کرده‌ایم، گفت: خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری، ۱۰ هزار تاکسی، ۱۰ هزار ون و ۱۰۰ هزار موتور سیکلت برقی با چینی‌ها نهایی شده و امیدواریم که تا شب عید، یک رقم قابل توجهی از آنها را در خیابان‌های شهر داشته باشیم.

او یادآور شد: با این سرعت برقی سازی، یکی از الزامات ما تغییر طرح ترافیک است و باید مثل پاریس و پکن در حلقه محدوده طرح ترافیک، خودروهای برقی تردد کنند و خودروهای عادی نیز با یک ضریب پرداخت مضاعفی اجازه تردد داشته باشند.

هرمزی گفت: در طرح ترافیک جدید، طرح‌های ترافیک اصلی و کاهش آلودگی هوا در هم ادغام می‌شود و ممکن است وسعت آن کاهش پیدا کند چرا که هر چه گستره این طرح را توسعه دهیم باعث شب مردگی و خالی شدن بیشتر مرکز تهران از سکنه می شود.