سرنوشت معوقات رتبه‌بندی فرهنگیان بازنشسته| بالاترین حقوق یک معلم در ایران چقدر است؟

 بر اساس آمار مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، تعداد کل معلمان و کارکنان آموزش و پرورش کشور یک میلیون و ۱۳ هزار و ۶۵۵ نفر است که از این تعداد ۴۸۱ هزار نفر را معلمان و کارکنان مرد و ۵۳۲ هزار نفر را کارکنان و معلمان زن تشکیل می‌دهند. با نگاهی به این آمار در میابیم که بخش زیادی از این جمعیت بانوان کشور هستند و نگاه ویژه به دغدغه‌ها و مشکلات آنان؛ باعث افزایش کیفیت آموزشی در کشور می‌شود. بنابراین یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قشرهای کاری در کشور هستند که باید از آنها به عنوان سرمایه انسانی ارزشمند توجه ویژه‌ای شود.

 حقوق و مزایای معلمان ابتدایی

 در این بخش به بررسی و پاسخ به این سوال می‌پردازیم که حقوق و مزایای معلمان ابتدایی به چه میزان است.

حداقل حقوق معلمان ابتدایی ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه تعیین شده است. این مبلغ برای معلمان با رتبه ۱، سابقه کار ۰ سال، مدرک دیپلم و فعالیت در مناطق غیرمحروم پرداخت می‌شود. این مبلغ شامل حقوق پایه، حق مسکن، حق اولاد، حق ایاب و ذهاب، حق عیدی، حق عیدی و حق تفاوت تعهد است.

 حداکثر حقوق معلمان ابتدایی

 حداکثر حقوق معلمان ابتدایی برای افرادی با رتبه ۵، سابقه کار ۲۴ سال، مدرک کارشناسی ارشد و فعالیت در مناطق محروم، ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه می‌باشد. این مبلغ شامل حقوق پایه، حق مسکن، حق اولاد، حق ایاب و ذهاب، حق عیدی، حق عیدیه، حق تفاوت تعهد، حق تشویقی، حق انتظامی، حق مدیریت، حق سرپرستی، حق سختی کار، حق محرومیت، حق تدریس اضافه و حق تمام وقت است.

 مزایای معلمان ابتدایی

 مزایای معلمان ابتدایی شامل بیمه تکمیلی، حق مسکن، حق اولاد، حق ایاب و ذهاب، حق عیدی، حق عیدیه، حق تفاوت تعهد، حق تشویقی، حق انتظامی، حق مدیریت، حق سرپرستی، حق سختی کار، حق محرومیت، حق تدریس اضافه و حق تمام وقت می‌باشد.

 با توجه به حجم کاری و اهمیت شغل معلمی، رفع نیازها و کمبودهای موجود برای فرهنگیان، ضروری است. سیاست‌گذاران کلان آموزشی باید این را بدانند که هزینه برای آموزش و پرورش، در سال‌ها و نسل‌های بعدی به کشور بر می‌گردد.

رتبه بندی

دولت برای اینکه مششکل حقوق و دستمزد معلمان و جامعه فرهنگی کشور حل شود، بحث رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق کارکنان دولت را مطرح کرده است. این بحث هم در پیچ و خم کارهای ادارای و البته در انتظار بودجه  مانده است.