تیغ گرانی لوازم‌التحریر زیر گلوی والدین دانش‌آموزان ایرانی

 شهریور که از نیمه می‌گذرد رنگ و بوی بازارها مدرسه‌ای می‌شود و گوشه و کنار بازارها بساط فروش نوشت افزار برپا می‌شود و حتی دست فروشان را به کنار خیابان‌ها می‌کشاند و بوی ماه مهر و مدرسه در گوشه گوشه شهرها میپیچد .بازار لوازم التحریر و نوشت افزار به سبب تنوع و رنگارنگی که دارد نه فقط دانش آموزان بلکه والدین را هم به شور و شوق وا می‌دارد و استقبال پرشور خانواده‌ها پس از تعطیلی حدود ۴ماهه مدارس از بازار نوشت افزار هرسال جلوه‌ای خاص به آخرین ماه از فصل تابستان می بخشد اما عدم ثبات قیمت‌ها طعم این روزهای شیرین برای دانش آموزان را به کام خانواده‌ها تلخ می‌کند.

اگر یک خانواده ۴نفره با ۲دانش آموز را در نظر بگیریم و سری به بازار نوشت افزار بزنیم بدون هزینه‌های ثبت نام و روپوش و سایر مواردی که ضروریات مدرسه است، حداقل ۵میلیون تومان (هر دانش آموز ۲.۵میلیون تومان) باید برای تهیه نوشت افزار ابتدایی آغاز مدرسه در نظر گرفته شود.

محمد ابراهیمی خریدار کرمانشاهی نوشت افزار می گوید: ۲فرزند دانش آموز دارم که هرسال در شهریور ماه باید مقداری نوشت افزار اولیه را برای بازگشایی مدارس تهیه کنم که در سال‌های گذشته بخشی از لوازم تحریر مورد نیاز فرزندانم را از سبد تحصیلی آنها به دلیل گرانی و به بهانه غیرضروری بودن حذف می‌کنم.

وی با گلایه از عدم نظارت‌ها بر بازار نوشت افزار به ویژه در بازار غیررسمی (دستفروشان) تاکید می کند: تفاوت قیمت‌ها در موارد یکسان نشان دهنده این است که نظارت مناسبی در این باره اجرا نشده و این تفاوت‌ها بیشتر در میان دستفروشان قابل مشاهده است.

یکی از فروشندگان نوشت افزار کرمانشاهی هم می‌گوید: گلایه خانواده‌ها از گرانی بازار نوشت افزار درست و بجا است .  بازار نسبت به سال گذشته با افزایش ۵۰درصدی در قیمت‌ها روبرو است و در برخی اقلام حتی شاهد 2 برابر شدن قیمت‌ها هستیم.این فروشنده کرمانشاهی می‌افزاید: بازار تولید نوشت افزار در داخل کشور متأثر از افزایش قیمت‌ها در سایر موارد است که دولت با حمایت از تولید با کیفیت و داخلی می‌تواند در کنترل قیمت‌ها کمک حال مردم باشد. همچنین بسته‌های تشویقی دولت در بخش تولید نوشت‌افزار داخلی می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کند .

نظارت می کنیم!

قهرمان شاهی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه هم  از اجرای طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس از ۱۰شهریور ماه تا ۱۵مهر ماه خبر می‌دهد و می گوید: این طرح به منظور بازرسی و نظارت بر فروشگاه‌ها و بازارهای عرضه و فروش کیف و کفش و لوازم التحریر، لباس، با حضور رؤسای شعب در گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی به همراهی دستگاه‌های نظارتی در مرکز و شهرستان‌های تابعه در دستور کار قرار گرفته است .

در این طرح که با محوریت تعزیرات‌حکومتی انجام می شود، رویکرد پیشگیری از وقوع تخلف در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مورد انتظار است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از طرف دستگاه نظارتی اقدام به تشکیل پرونده و در اسرع وقت برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات‌حکومتی ارسال می‌شود.