نشستن سه دانش‌آموز روی یک نیمکت طبیعی است!

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در رابطه با وضعیت کمبود معلم و فضای آموزشی اظهار داشت: کمبود معلم و فضا از گذشته همواره در آموزش و پرورش وجود داشته است و این موضوع همیشه در این نهاد دیده می‌شود. از زمانی که من دانش‌آموز بودم، کمبود معلم وجود داشت، اما به مرور این مشکل از طرق مختلف تأمین شده است.

 وی افزود: ما نباید انتظار داشته باشیم که تمام معلمان رسمی باشند. بسیاری از کلاس‌ها با استفاده از ظرفیت اضافه‌کاری معلمان، حق‌التدریس و بهره‌گیری از نیرو‌های باتجربه‌ای که بازنشسته شده‌اند، تأمین و پر می‌شود.

کاظمی همچنین به چالش کمبود فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: کمبود فضای آموزشی در کل کشور وجود دارد و این مشکلی عمومی است. در برخی کلاس‌ها تراکم دانش‌آموزان بالاست و گاه به ۳۰، ۳۵ یا حتی ۴۰ نفر می‌رسد که این نیز ناشی از توزیع نامناسب جمعیت در سطح کشور است.

 

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد که کمبود فضای آموزشی به دلیل تحولات پیرامونی برخی مناطق ایجاد شده است و در این باره توضیح داد: برای مثال، ممکن است ۱۰ سال قبل در منطقه‌ای مدرسه‌ای متناسب با ظرفیت جمعیت آن زمان ساخته شده باشد، اما با توسعه‌های شهری و ساخت برج‌ها در اطراف این مدارس، تراکم جمعیتی افزایش یافته است.

کاظمی در پایان اظهار داشت که برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت نیروی انسانی و فضای آموزشی در دست اجراست: میانگین سرانه استاندارد فضای آموزشی ۸ متر است، اما در حال حاضر میانگین کشور حدود ۵.۳ متر است. امیدواریم در برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، کمبود‌های موجود را جبران کنیم و تراز نیروی انسانی و فضای آموزشی را بهبود بخشیم.