آیا واقعا پنیر را با گردو باید خورد؟!

پنیر (cheese) یکی از پر استفاده ترین مواد غذایی در وعده صبحانه است البته این ماده غذایی محبوب در همه نقاط مختلف جهان را علاوه بر وعده غذایی صبحانه می توان در دیگر وعده‌ها به صورت‌های مختلف نیز سرو نمود. بسیاری از کارشناسان تغذیه تاکید می کنند که پنیر را همراه با گردو مصرف نمایید اما علت مصرف گردو همراه با پنیر چیست؟ و چرا باید همراه پنیر گردو بخوریم؟ و مصرف گردو و پنیر برای چه افرادی مناسب است؟ 

رفع طبع سرد پنیر

طبع پنیر سرد و تر است و به همین دلیل مصرف پنیر، با وجود مزایای فراوانی که دارد، ممکن است برای افرادی با مزاج سرد زیان‌آور باشد. گردو به عنوان یکی از مصلح‌های مؤثر پنیر شناخته می‌شود که طبعی گرم دارد و می‌تواند خواص پنیر را تعدیل کند. مصلح‌های پنیر می‌توانند شامل موادی مانند نعناع، آویشن، خرما، کشمش، زیره، سیاه‌دانه، عسل و سایر مواد گرم و پرانرژی باشند.

جلوگیری از کند ذهنی

بسیاری از افراد معتقدند مصرف زیاد پنیر موجب کاهش هوش می شود. پنیر حاوی ماده ای به نام تیرامین است که در صورت ورود به مغز می تواند سبب کاهش عملکرد ذهنی شود اما در بدن ما آنزیم خاصی وجود دارد که می تواند از پس مقادیر معمول تیرامین برآید و مانع ورود این ماده به مغز شود. آنزیم تجزیه کننده تیرامین پنیر برای انجام عمل خود به مس نیاز دارد، گردو حاوی مس است پس می توانیم از طریق خوردن گردو همراه پنیر، مس مورد نیاز را تامین کنیم.

تعادل کلسیم و فسفر بدن

مصرف گردو و پنیر موجب برقراری تعادل کلسیم و فسفر بدن می شود. در صورت استفاده زیاد مقدار کلسیم بدن از فسفر بیشتر شده و این کلسیم اضافی می تواند باعث کاهش فسفر در دسترس سلول های مغزی شود. کاهش فسفرمی تواند باعث کاهش عملکرد سلول های مغزی شود.

جلوگیری از بیماری

اصولا افرادی که طبعشان سرد است، کم انرژی و مستعد بیماری نقرس، ام اس،  پارکینسون  و رماتیسم هستند. گردو طبعی گرم دارد و‌ از ابتلا بیماری‌های متنوع جلوگیری می‌کند و برای از بین بردن سردی پنیر مصرف می‌شود.

تنظیم فشارخون

مصرف پنیر سبب می شود که فرد به اصطلاح دچار سردی شده و فشار خونش کاهش یابد. طی زمانی که این افت فشار رخ می دهد خون کمتر به سلول های بدن ازجمله سلول های مغزی می رسد و مغز تا حدی قدرت تجزیه و تحلیل کمتری دارد اما این قضیه موقت است و با بازگشت فشار خون برطرف می شود. مصرف گردو همراه پنیر از افت فشار جلوگیری کرده زیرا از خاصیت سودایی پنیر کاسته و به مقدار کافی گرم است و می تواند خاصیت سودایی پنیر را تعدیل کند.

ویتامین های مورد نیاز

مغز گردو منبعی غنی از چربی های سالم، غیراشباع و فاقد کلسترول است و تقویت کننده سیستم عصبی،سیستم عضلانی وعضلات قلب بوده و دربهبود بیماران قلبی – عروقی و افراد با افزایش فشار خون مفید است. گردو بهترین منبع منگنز و مس و حاوی بیشترین مقدار ویتامین های B6، B1 و B5( پانتوتنیک اسید) می باشد. پنیر نیز از شیر حیوانات تهیه می‌شود و سرشار از کلسیم است. مصرف این مواد با هم سبب می شود ویتامین های مورد نیاز بدن تامین گردد.