همه‌چیز درباره استارلینک، اینترنت ماهواره‌ای مورد بحث این روزها

یکی از خبرهای داغ این روزها اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است.در رسانه های ایران خبرهای زیادی در مورد فعال شدن استارلینک در کشورمان و نصب استارلینک در مجتمع‌های مسکونی تهران وجود دارد اما وجود نام دو ایرانی در لیست مخترعین استارلینک در صدر اخبار قرار دارد. علیرضا ماهان فر و شایا کریم کاشی آرانی از مهندسان ایرانی حاضر دخیل در اختراع «دیافراگم آنتن در سیستم‌های آنتن آرایه فازی» هستند که یکی رتبه 73 برق امیرکبیر و دیگری رتبه 77 برق خواجه نصیر بوده است. 

استارلینک چیست؟

شرکت اسپیس ایکس پروژه ای با نام استارلینک را راه اندازی نموده که هدف آن مهیا سازی اینترنت در تمام کره زمین است. استارلینک می‌تواند دسترسی به اینترنت را در هر نقطه از کره خاکی حتی در فضا نیز مهیا سازد.

اینترنت استارلینک در ایران کار میکند؟

در پاسخ به سوال های استارلینک در ایران کار میکند؟ و استارلینک های فعال در ایران باید بگوییم علی رغم اینکه در روزهای اخیر خبر فعال شدن استارلینک در ایران به تیتر اول رسانه ها تبدیل شد و برخی اعلام نمودند که مجتمع‌های مسکونی تهران در حال نصب استارلینک هستند و اینترنت استارلینک تهران در دسترس است و تراکم ترمینال‌های استارلینک نصب‌شده در ایران از همه‌ی کشورهای اطراف بیشتراست اما برخی رسانه ها معتقدند فعال‌شدن بی‌سر و صدای استارلینک در ایران حاشیه و شایعه است زیرا طبق قوانین بین‌المللی، اینترنت ماهواره‌ای در هر کشور باید طبق قواعد سرزمین آن کشور (لندینگ‌رایت) فعال گردد بر همین اساس امکان فعال‌شدن این حجم از اتصال به اینترنت ماهواره‌ای وجود ندارد و نقشه اینترنت استارلینک در ایران غیرواقعی است.

اینترنت استارلینک رایگان است؟

اینترنت استارلینک به free internet معروف شده است اما این بدین معنی نیست که اینترنت ماهواره ای استارلینک رایگان ارائه خواهد شد بلکه منظور اصلی از free internet، اینترنت آزاد است که هیچ گونه محدودیت و فیلترینگی ندارد و همه کاربران بدون هیچ مشکلی می‌توانند به تمامی وبسایت‌ها دسترسی داشته باشند.

سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چقدر است؟

سرعت اینترنت ماهواره‌ای از فیبر نوری سریعتر نیست و میزان تأخیر اینترنت استارلینک بین 30تا90 میلی‌ثانیه است.

طریقه نصب و استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

.برای استفاده از اینترنت استارلینک، کاربر باید ترمینال‌های استارلینک که ایلان ماسک به آن‌ها «بشقاب‌پرنده‌های پایه‌دار» می‌گوید،تهیه کند.

.برای سرعت بهتر Starlink دیش باید حدود 100 درجه زاویه دید مستقیم آسمان صاف داشته باشد تا به راحتی به ماهواره‌ها متصل شود.

.Starlink kit با سه پایه در بالای ترمینال کنار روتر و کابل مشکی ضخیم 100 فوتی چیده شده است.

.سه پایه را روی زمین بگذارید و میله ترمینال را روی سه پایه وصل کنید.

.کابل را به منبع تغذیه وصل کنید تا Starlink راه‌اندازی شود.

.به app store تلفن هوشمند خود بروید و برنامه Starlink را دانلود کرده و روی دکمه "Start Setup" کلیک کنید سپس روی "Open Wifi Settings" کلیک کرده و به شبکه Starlink بپیوندید.

.در برنامه نام و رمز عبور WiFi خود را تنظیم کنید.

.با گوشی خود به آن متصل شوید.

اینترنت استارلینک روی گوشی

یکی از سوال های رایج کاربران درباره اینترنت استارلینک برای موبایل است، به تازگی امکان استفاده از اینترنت استارلینک توسط ساده ترین گوشی‌های موبایل نیز فراهم شده و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و هرکس مستقیم صرفاً با گوشی موبایل و بدون هیچ تجهیزاتی می تواند از اینترنت پرسرعت استارلینک استفاده کند.

برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در گوشی و همچنین ارسال پیامک و ارتباط صوتی، نیازی به تغییر در سخت‌افزار یا نرم‌افزار گوشی نخواهد بود و حتی به اپلیکیشن مخصوصی هم نیاز نخواهید داشت.

استارلینک می‌گوید تمام گوشی‌های LTE می‌توانند به شبکه متصل شوند و هرجایی که آسمان را ببینید، می‌توانید از سرویس Direct to Cell استفاده کنید.

استارلینک ارز

ارز استارلینک (STARL) یک پروژه متاورسی مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که سبب ایجاد فرصت‌های جذابی برای تعامل اجتماعی، بازی و کسب درآمد در دنیای مجازی می شود.

استارلینک مینی چیست؟

استارلینک مینی در واقع یک دیش کوچک و قابل‌حمل است که به‌راحتی می‌توان آن را در هر مکانی حمل کرد. در استارلینک مینی، دیش و روتر وای‌فای ترکیب شده‌اند تا اندازه‌اش کوچک‌تر و نسبت به کیت‌های استارلینک قبلی انرژی کمتری مصرف کند. قیمت استارلینک مینی 599 دلار است.

اینترنت استارلینک در افغانستان

اینترنت ثابت افغانستان کند است بنابراین مردم افغانستان در توییتر از ایلان ماسک خواسته‌‌اند تا سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به مردم افغانستان ارایه دهد.

استارلینک قیمت؟

سوالات در مورد استارلینک خرید، اینترنت استارلینک خرید و قیمت استارلینک فراوان است. ماهواره‌های استارلینک قیمتی بین 550 تا 600 دلار دارند اما در ایران با قیمت‌های بسیار بالاتری، حدوداً بین 1500 تا 2500 دلار، به فروش می‌رسند بنابراین باید بگوییم اینترنت استارلینک قیمت قابل توجه ای در ایران دارد.

هزینه‌های ماهیانه استفاده از استارلینک چقدر است؟

آبونمان ماهیانه ماهواره‌های استارلینک حدودا 105 یورو است.