چطور بهترین روان‌شناس مشهد را پیدا کنیم؟

انتخاب یک روان‌شناس کاربلد و حرفه‌ای، به اندازه تشخیص بیماری و درمان آن اهمیت دارد. با وجود تعداد بالای روان‌شناسان در شهر بزرگی مثل مشهد، انتخاب بهترین گزینه ممکن است برای شما چالش برانگیز باشد. برای همین تصمیم داریم در این مقاله، هم معیارهایی که باید در انتخاب روان‌شناس در نظر داشته باشید را بررسی کنیم، هم کمک‌تان می‌کنیم بهترین روان‌شناس مشهد را پیدا کنید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

فرق روان‌شناس، روان‌پزشک و مشاور چیست؟

خیلی‌ها خدمات روان‌شناسی، روانپزشکی و مشاوره را یکی می‌دانند؛ در حالی که این سه با هم فرق دارند. اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، فرق بین روان‌شناس، روانپزشک و مشاور، شبیه فرق بین یک معلم، یک پزشک و یک مربی است. هر کدام تخصص و وظایفی دارند که به بهبود حال ما کمک می‌کنند.

روانپزشکی علم بررسی مشکلات بهداشت روان و تشخیص، مدیریت و پیشگیری از آن‌ها است؛ در واقع روانپزشک به بیماری‌های روانی رسیدگی می‌کند و بیشتر روی درمان با دارو تمرکز دارد. البته روانپزشک هم می‌تواند با صحبت‌ کردن به بیمار کمک کند، اما تمرکز اصلی در روان‌پزشکی روی دارو درمانی است.

روان‌شناس مثل یک معلم است که به ما یاد می‌دهد چطور با احساسات و افکارمان بهتر کنار بیاییم. او با حرف زدن و پیشنهاد دادن تمرین‌های مختلف، به ما کمک می‌کند تا مشکلاتمان را بهتر بفهمیم و راه‌حل مناسب را پیش پای مراجعان می‌گذارد.

روان‌شناسان به‌طور تخصصی در رشته روان‌شناسی تحصیل کرده‌اند؛ اما برخلاف روانپزشکان، صلاحیت تجویز دارو و نوشتن نسخه و انجام اقدامات پزشکی را ندارد.

مشاور هم مثل یک مربی است که کمک می‌کند در موقعیت‌های خاصی بهتر تصمیم بگیریم. مثلاً اگر مشکلی در رابطه یا کارمان داریم، یک مشاور می‌تواند ما را راهنمایی و به سمت تصمیم درست‌تر هدایت کند.

حالا که متوجه فرق این سه حوزه شدیم، بیایید ببینم اصلاً یک روان‌شناس خوب و کاربلد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

ویژگی‌های یک روان‌شناس حرفه‌ای چیست؟

به‌طور کلی، یک روان‌شناس حرفه‌ای باید بتواند با دانش، مهارت و اخلاق حرفه‌ای خود، به افراد کمک کند تا با مشکلات روانی و عاطفی خود مقابله کنند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. برای اینکه بتوانید بهترین روان‌شناس مشهد را برای خود انتخاب کنید، در این بخش ویژگی‌های یک روان‌شناس حرفه‌ای را توضیح داده‌ایم.

دانش و تخصص عمیق

در وهله اول، واضح است که روان‌شناس باید دانش کافی و تحصیلات آکادمیک در این حوزه داشته باشد و اطلاعاتش را در زمینه روان‌شناسی با کمک منابع معتبر به‌روز نگه دارد.

مهارت‌های حرفه‌ای

یک روان‌شناس حرفه‌ای باید توانایی برقراری ارتباط موثر و ایجاد یک رابطه صمیمانه با مراجعین داشته باشد و از مهارت‌های ارتباطی قوی برخوردار باشد. 

همچنین روان‌‌شناس‌ها باید برای تشخیص الگوهای رفتاری و شناختی مراجعین و کمک به آن‌ها برای یافتن راه‌حل‌های مناسب برای مشکلاتشان، از مهارت‌های مشاهده و تحلیل و مهارت حل مسئله برخوردار باشند. 

علاوه بر این‌ها، خیلی مهم است که روان‌شناس، آگاهی کاملی از فرهنگ‌های مختلف و تفاوت‌های فردی داشته باشد تا بتواند ضمن احترام به تفاوت‌های فرهنگی و فردی مراجعین، بدون سوگیری راه‌حل مناسبی به آن‌ها ارائه دهد.

ویژگی‌های شخصیتی

در کنار علم و دانش کافی و مهارت‌های حرفه‌ای که به آن‌ها اشاره کردیم، یک روان‌شناس خوب باید دارای یک‌سری ویژگی‌های شخصیتی مهم باشد. مثل:

  • همدلی و دلسوزی (برای درک عمیق احساسات و افکار دیگران بدون مورد قضاوت قرار دادن آن‌ها و علاقه‌مند بودن به کمک به دیگران)
  • صبر و شکیبایی (برای تحمل سختی‌ها و مشکلات مراجعین و همراهی آن‌ها در طول دوره درمان)
  • گوش شنوا (شنونده فعال بودن برای صحبت‌های مراجع)
  • صداقت (برای بیان صادقانه نظرات و احساسات خود به مراجع و ایجاد یک رابطه مبتنی بر اعتماد)
  • رازداری (برای محرمانه نگه داشتن اطلاعات شخصی مراجعین و ایجاد فضایی امن برای صحبت کردن)

ویژگی‌های اخلاقی

علاوه بر همه این‌ها، اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند که یک روان‌شناس، در مواجهه با مشکلات مراجعین کاملاً بی‌طرف باشد و بدون هرگونه دخالت و تعصب در مسائل شخصی مراجعین، راه‌حل مناسب را پیش پای آن‌ها بگذارد.

همچنین یک روان‌شناس خوب باید صرف نظر از جنسیت، نژاد، مذهب و… برخورد محترمانه و برابری با همه مراجعین داشته باشد و مسئولیت و عواقب تصمیمات و اقدامات خود را بپذیرد.

پس اگر به دنبال یک روان‌شناس خوب در مشهد هستید، حتماً قبل از انتخاب‌تان، به این موارد توجه داشته باشید.

چه زمانی باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟

برعکس تصور خیلی‌ها، مراجعه به روان‌شناس نشانه ضعف نیست؛ بلکه برعکس، نشانه آگاهی و تلاش شما برای بهبود کیفیت زندگی‌تان است. 

خیلی از آدم‌ها در طول زندگی خود با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو می‌شوند که ممکن است بر سلامت روان آن‌ها تأثیر بگذارد. 

در این مواقع، مراجعه به یک روان‌شناس حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا با این چالش‌ها کنار بیایید و به زندگی سالم‌ و روتین همیشگی‌تان برگردید.

بنابراین، اگر این نشانه‌ها را در خودتان می‌بینید، می‌توانید از یک روان‌شناس خوب کمک بگیرید: 

  • احساس غمگینی، بی‌حالی، بی‌انگیزه بودن و افسردگی مداوم
  •  اضطراب شدید، تغییرات در اشتها و خواب، تپش قلب مداوم، مشکل در تمرکز
  • داشتن افکار خودکشی
  • نوسانات شدید و ناگهانی خلقی
  • دشواری در برقراری ارتباط موثر با دیگران
  • مشکلات در روابط عاشقانه، خانوادگی یا دوستانه
  • مشکل کنترل خشم
  • سوء مصرف مواد (مواد مخدر، الکل و دارو و…)
  • مواجه شدن با تغییرات بزرگ در زندگی (مثل از دست دادن عزیزان، جدایی، تغییر شغل، بیماری و…)
  • وسواس‌های فکری و عملی

علاوه بر این موارد، اگر احساس می‌کنید در زندگی خود با چالش‌هایی روبرو هستید که به تنهایی از پس غلبه بر آن‌ها بر نمی‌آیید، مراجعه به یک روان‌شناس خوب می‌تواند برایتان مفید باشد.

چگونه یک روان‌شناس خوب در مشهد پیدا کنم؟

برای پیدا کردن یک روان‌شناس خوب در مشهد به روش سنتی، یا باید از دوستان، آشنایان یا اعضای خانواده خود که قبلاً به روان‌شناس مراجعه کرده‌اند پرس‌وجو کنید، یا خودتان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دنبال روان‌شناس باشید که البته این روش کمی وقت‌گیر است.

اگر می‌خواهید در مدت زمان کمی، لیستی از صدها روان‌شناس برتر مشهد را با هم مقایسه و ویژگی‌های هر یک را بررسی کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از پلتفرم‌های تخصصی روان‌شناسی و روانپزشکی مثل «روان درمان» استفاده کنید.

در «روان‌درمان»، پلتفرم روان‌شناسی پزشک خوب، شما به اطلاعات کامل لیستی از ۱۷۶۵ مشاور و روان‌شناس در مشهد دسترسی دارید و می‌توانید با جست‌وجوی نام متخصص یا تخصص (مشاور ازدواج، مشاور خانواده، روان‌شناس کودک و نوجوان، مشاوره ترک اعتیاد و…) و شهر مدنظرتان، بهترین روان‌شناس مشهد را پیدا کنید.

هزینه روان‌شناس در مشهد چقدر است؟

هزینه جلسات روان‌شناسی در مشهد، بسته به عوامل مختلفی مثل تخصص روان‌شناس، میزان تجربه او، مدت زمان جلسه، نوع درمان، محل مطب و… متفاوت است و نمی‌توان رقم دقیقی برای هزینه جلسات روانشناسی در مشهد مشخص کرد.

البته هزینه کلی جلسات مشاوره، طبق تعرفه مشاوره و روان‌شناسی در سال جاری تعیین می‌شود. در پلتفرم پزشک خوب، می‌توانید در صفحه برخی از متخصص‌ها هزینه هر جلسه را نیز مشاهده کنید.