اعلام وضعیت اضطراری سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری «آبله میمون»

سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با همه‌گیری ام پاکس در سراسر جهان که پیش‌تر « آبله میمون » خوانده می‌شد وضعیت اضطراری اعلام کرد.

با در نظر گرفتن احتمال گسترش سرایت این بیماری ویروسی به خارج از قاره آفریقا، سازمان جهانی بهداشت تصمیم گرفت برای دومین بار ظرف دو سال اعلام وضتعیت اضطراری کند. هم‌اکنون بیش از ده کشور آفریقایی درگیر شیوع ام‌پاکس هستند.

از آغاز سال میلادی جاری بیش از ۱۷ هزار مورد ابتلا در بیش از سیزده کشور آفریقایی گزارش شده است و میزان مرگ و میر به ۵۱۷ نفر رسیده که اغلب آن‌ها در کنگو بوده است. در سال ۲۰۲۲ حدود ۷ هزار و در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۵ هزار مورد ابتلا ثبت شده بود و به این ترتیب به نظر می‌رسد میزان شیوع این بیماری درحال شدت گرفتن است.

دکتر تدروس ادهانوم قبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت با اعلام وضعیت اضطراری گفت که تلاش برای مهار شیوع این ویروس در کشور‌های درگیر شدت بیشتری خواهد یافت. پرفسور دیمی اوگینا، رئیس کمیته مبارزه با همه‌گیری ام پاکس در سازمان جهانی بهداشت هم می‌گوید سویه‌های جدید ویروس ام‌پاکس که از طریق آمیزش جنسی سرایت پیدا می‌کند خطری برای تمام جهان است. او گفت شیوع این ویروس در آفریقا نادیده گرفته شد و منجر به همه‌گیری در سال ۲۰۲۲ شد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید درحال استفاده از دو واکسن تایید شده برای ایمن‌سازی دربرابر ویروس ام‌پاکس است و بودجه‌ای ۱۰۵ میلیون دلاری برای مقابله با شیوع این ویرس درنظر گرفته است.

ویروس ام‌پاکس معمولا از طریق رابطه جنسی و تماس نزدیک مانند بوسیدن و حتی درآغوش گرفتن منتقل می‌شود، اما مواردی از انتقال آن با استفاده مشترک از حوله یا تخت‌خواب و همچنین از طریق عطسه نیز دیده شده است. با اینکه همه‌گیری آن در آفریقا اعلام شده، ولی در اروپا، آسیا و سایر نقاط جهان نیز در حال شیوع است.

علائم اولیه آن مانند سرماخوردگی همراه با تب و درد‌های عضلانی است که با تاول دردناک توام می‌شود.