هزینه سفر اربعین هم نجومی شد+ قیمت‌ها

 همزمان با آغاز ماه صفر، سفرهای زایران اربعین شدت بیشتری می‌گیرد و مسافران عراق در دو دهه پایانی ماه صفر از طریق مسیرهای زمینی و هوایی خود را به مسیر پیاده روی نجف تا کربلا می‌رسانند.​

در سال‌های گذشته سفر اربعین یکی از سفرهای مناسب و اقتصادی بود که با هزینه‌های بسیار پایینی برای زایران فراهم می‌شد، اما در دو سال اخیر به دلیل افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی، سفر اربعین حتی به صورت زمینی هم به یک سفر گران قیمت تبدیل شده است.

اولین گام برای سفر اربعین تهیه گذرنامه است. .در سال ۱۴۰۳ هزینه صدور گذرنامه برای زیارت و اربعین ۶۵ هزار تومان است.‌ ثبت درخواست برای این گذرنامه به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه پلیس من انجام می‌شود.

در سال 1402 مسافرانی که با اتوبوس خود را مرزهای مشترک ایران و عراق می‌رساندند، از افزایش شدید قیمت بلیت اتوبوس و گرانی بیش از 150درصدی قیمت بلیت طی 10 روز پایانی ماه صفر گلایه داشتند، از سوی دیگر تهیه بلیت در مرزها و کمبود شدید اتوبوس به یک معضل جدی برای زایران تبدیل شده بود.

صبح امروز رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد که قیمت بلیت اتوبوس اربعین نسبت به سال گذشته با افزایش 30درصدی رو به رو خواهد شد.

بررسی قیمت بلیت اتوبوس از تهران به پایانه مرزی مهران نشان می‌دهد که هر نفر باید 950هزار تومان پرداخت کند. این درحالی است که تا پایان مردادماه تمامی بلیت‌ها به فروش رفته و بیشتر پلتفرم‌های فروش آنلاین در وضعیت اتمام موجودی بلیت تا روز 5شهریور قرار دارند.

مورد دیگری که هزینه‌های سفر اربعین را افزایش می‌دهد قیمت کرایه تاکسی در عراق است. زایران پس از رسیدن به مرز باید از پایانه‌های مرزی عراق به سمت نجف و یا کربلا با تاکسی حرکت کنند، به دلیل ازدحام جمعیت و ایجاد بازار سیاه قیمت کرایه تاکسی از مرز به کربلا، نجف و یا کاظمین بسیار بالا است.

در هفته‌های گذشته قیمت تاکسی از مرز مهران تا کربلا که حدود 350کیلومتر است، حدود 1200دینار یا همان 900هزار تومان بود، اما همزمان با رشد جمعیت زایران قیمت کرایه تاکسی به بیش از 1500دینار می‌رسد. در حال حاضر هر اسکناس 100دیناری در بازار آزاد 75هزار تومان است و هر زایر برای رسیدن از مرز به کربلا یا نجف باید حدود یک میلیون و 300هزار تومان کرایه پرداخت کند.

البته تردد در داخل عراق و حضور در زیارتگاه‌های مختلف هم هزینه‌های متفاوتی دارد که هر کدام از آنها بین 500 تا 800 دینار برای زایران آب می‌خورد. به طور کلی مهمترین هزینه مسافران زمینی اربعین هزینه کرایه ماشین از مرز به نجف و کربلا و کرایه تاکسی از داخل شهر به زیارتگاه‌ها است.

با این وجود پیش بینی می‌شود هزینه ساده یک سفر اربعین برای زایران بین 10 تا 12میلیون تومان بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خوراک و اقامت باشد.