سقط جنین از چه زمانی حرام است و در چه صورت قصاص دارد؟

طبق آمار اعلامی از وزارت بهداشت، هر سال میانگین ۶۰۰ هزار سقط جنین داریم که ۸۰ درصد این عدد خارج از مراکز درمانی اتفاق می‌افتد. با توجه به اصلاح قانون و مجوز‌هایی که شورای نگهبان در نظر دارد اگر بتوان دامنه این مسئله را وسیع‌تر کرد، شرایط بهتری ایجاد خواهد شد.

سقط از ابتدای تشکیل نطفه حرمت دارد

صنعتگر تشریح کرد: باور غلطی که در میان مردم رواج دارد این است که تصور می‌کنند که سقط جنین بالای ۴ ماه حرمت دارد در حالی که از ابتدای تشکیل نطفه، سقط حرمت دارد. فرهنگ‌سازی در این حوزه کمرنگ بوده و از ظرفیت صدا و سیما می‌توان استفاده بیشتری برای این امر کرد.

وی افزود: همچنین سقط‌هایی که توسط افراد غیر انجام می‌شود، اگر پزشک باشد حبس ۲ تا ۵ سال، پرداخت دیه و ابطال پروانه پزشکی به عنوان مجازات وی در نظر گرفته می‌شود. اگر پزشک نیز نباشد به عنوان یک جرم جداگانه به مجازات محکوم خواهد شد.

سقط جنین در چه صورت قصاص دارد؟

صنعتگر در مورد سقط‌هایی که در اثر ضربه یا اذیت و آزار زنان باردار ایجاد می‌شود، اظهار کرد: برای شخصی که به این واسطه به سقط جنین اقدام کند، جرم‌انگاری شده و حبس پیش‌بینی شده است.

وی افزود: سقط جنین در هر مرحله‌ای باشد قصاص ندارد، اما اگر جنین زنده متولد شود و دارای قابلیت ادامه حیات باشد و، اما جنایتی که به او وارد شده منجر به مرگ یا نقص پس از تولد شود، منجر به قصاص می‌شود. همچنین سقط در اثر فشار‌های روانی نیز جرم‌انگاری شده و مقنن برای آن مجازات در نظر گرفته است.

بازپرس جرائم جنایی دادسرای عمومی و انقلاب تهران در خاتمه تصریح کرد: باید سیاست‌گذاری‌های کلانی اتخاذ شود تا شاهد این حجم از سقط‌های غیرقانونی نباشیم. شکایات و گزارشات مردمی می‌تواند عامل جلوگیری از روند مراکز غیرقانونی شود.