زنان این روزها بیشتر دوست دارند یک همسر سنتی باشند؟

این روزها در رسانه‌های اجتماعی تیک‌تاک و اینستاگرام  خارجی محتواهایی با عنوان «همسران سنتی» [trad wife] در حال انتشار و پخش شدن است. هانا نیلمن، 34ساله، مادر 8 فرزند که به همراه شوهر 35ساله‌اش در یک مزرعه تولید لبنیات در یوتاه در آمریکا زندگی می‌کند، یکی از همین زنان است که سبک زندگی‌اش مخالفان و موافقانی دارد.  

به گزارش راهنماتو، هانا یکی از همان زنانی است که سبک زندگی «همسر سنتی» را با دنبال‌کنندگان اینستاگرامی و تیک‌تاکی‌اش به اشتراک می‌گذارد. تعداد این همسران در آمریکا رو به افزایش است. اما او اخیرا مصاحبه‌ای داشته و جزییات برنامه روزمره‌اش باعث شده بحث‌هایی درباره این نوع سبک زندگی در میان استفاده‌کنندگان از فضای مجازی شکل بگیرد. برخی درباره سلامتی این زن و پیام‌هایی که او به زنان دیگر مخابره می‌کند و از نظر آن‌ها خطرناک است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما نیلمن گفته که این مقاله «حمله به خانواده اوست» و «او را زنی سرکوب‌شده نمایش می‌دهد که مقصر اصلی نیز شوهرش است» که «هیچ مبنایی در حقیقت ندارد.»

اما این همسران سنتی کیستند؟

همسران سنتی در مفهومی که این روزها در اینستاگرام و تیک‌تاک رواج پیدا کرده است، زنانی هستند که هنجارهای جنسیتی سنتی که در آن زنان صرفا در کار مراقبت از خانه، نگهداری از فرزندان و حمایت و مراقبت از شوهران‌شان بودند را پذیرفته‌اند. این زنان اغلب تحت تأثیر همسران آمریکایی در اوایل قرن بیستم هستند، اغلب مسیحیانی معتقدند و دیدگاه‌های سیاسی‌شان نیز محافظه‌کارانه است.

با وجود رسانه‌های اجتماعی این زنان اکنون شروع کرده‌اند سبک زندگی‌شان را از طریق اینستاگرام و تیک‌تاک مستند‌نگاری می‌کنند. آن‌ها اغلب موهای مرتب و آرایش‌هایی به همان سبک اوایل قرن بیستم دارند و درحالیکه یک بچه بغل‌شان است کارهای خانه از قبیل آشپزی و نظافت انجام می‌دهند و عموما نیز توصیه‌هایی برای بهبود زندگی و یا روش‌های همسرداری به دنبال‌کنندگان‌شان ارائه می‌کنند.

استی سی ویلیام، که خودش را یکی از همین همسران سنتی با 100000دنبال‌کننده در اینستاگرام معرفی می‌کند، درباره چیستی همسر سنتی می‌گوید:

«همسر سنتی چیزی فراتر از صرفا آشپزی و تمیز کردن خانه و پوشیدن لباس‌های شیک در خانه است، او کسی است که یک چهاردیواری بی‌روح را تبدیل به خانه‌ می‌کند.»

او می‌افزاید: «پیش‌بند مثل یونیفرم خانه برای ماست ...بنابراین می‌توانیم لباس‌های قشنگ در خانه بپوشیم و با بستن پیش‌بند مطمئن هستیم که این لباس‌ها خراب نمی‌شوند.»

لیندا کای، روان‌شناس فضای مجازی و استاد رشته روان‌شناسی در دانشگاه اج‌هیل، می‌گوید:

«این آدم‌ها با چنین دیدگاه‌هایی همیشه وجود داشته‌اند – درواقع ما فقط فرصت آگاه شدن از وجودشان را پیدا کرده‌ایم.»

او می‌گوید: «در عصر رسانه‌های اجتماعی آدم‌ها روش‌های «خلاقانه‌تری» برای بیان و تأیید هویت‌های اجتماعی‌شان دارند.

مطالعه‌ای که توسط Media Matters America انجام شده است، بیان می‌کند که بازدیدکنندگان محتواهایی با هشتگ همسران سنتی، بیش‌تر احتمال دارد که در معرض نظریه‌های توطئه قرار بگیرند.

کای می‌گوید: «الگوریتم‌های آنلاین می‌توانند مردمی با انواع خاصی از جهان‌بینی را با دیدگاه‌های خاص سیاسی پیوند دهند که بعضی اوقات می‌تواند پیامدهای سمی داشته باشد.»

اما می‌افزاید، با اینکه این خطرات وجود دارند، رفتار انسان، هم در فضای آنلاین و هم آفلاین، «به شدت پیچیده است» و فرایندهای متعدد تصمیم‌گیری نقش ایفا می‌کنند تا ما «بدون فکر و غیرمحتاطانه» هر آنچه در فضای آنلاین می‌بینیم را تقلید نکنیم.

آیا همسران سنتی، خودشان را سنتی می‌دانند؟

هانا می‌گوید: «لزوما چنین هویتی ندارم زیرا معنای سنتی بودن ما این است که یک زن و مرد در کنار هم هستیم و بچه هم داریم اما مسیرهای زیادی را پیموده‌ایم که قبلا کسی طی نکرده بود.»

او می‌افزاید: «فکر می‌کنم داریم همان کارهایی را می‌کنیم که خدا می‌خواهد.»

همسرش می‌گوید: «ما با هم زندگی می‌کردیم و داشتیم کارمان را مثل همیشه می‌کردیم که این محتوای همسران سنتی سروکله‌اش پیدا شد. ما هیچ خدمتی به این محتواها نکردیم [این زندگی ما بوده]. اما اگر پدر و همسر سنتی شیوه زندگی ماست، خوب ما سنتی هستیم.»

اما نظردهندگان زیر پست‌های هانا به شیوه‌های متفاوتی این سبک از زندگی را تحلیل می‌کنند.

یکی نوشته است: «خیلی برای هانا ناراحتم. هیچ‌کدام از کارهایی که او انجام می‌دهد خواسته خودش نیست. اما انجام می‌دهد چون همسرش از او می‌خواهد.»

«همه چیز در زندگی آن‌ها خواسته شوهرش است. تنها چیزی که این زن توانسته حفظ کند نام خودش بوده که به عنوان برند محصولاتشان از آن استفاده می‌کنند.»

یکی دیگر نوشته: «هانا لطفا برای خودت وقت بگذار تو لایق این هستی که برای خودت زندگی کنی. تو لایق شادی هستی!»

اما عده‌ای هم هستند که منتقد این شیوه نگرش به چنین سبک‌هایی از زندگی هستند. یکی از نظردهندگان نوشته است:

«خطر لو دادن: تعداد زیادی از زنان هستند که صرفا عاشق ایفای نقش همسری و مادری هستند. هیچ سرکوب و ظلمی در کار نیست.»

هانا می‌گوید: «تا کنون هر کاری که عاشق‌اش بوده‌ام را انجام داده‌ام: مادری، همسری، یک زن تاجر، کشاورز، عاشق مسیح و آشپزی با محصولاتی که از ابتدا همه را خودم تهیه می‌کنم.»