سیستان؛ بادهای ۱۲۰ روزه/ ایستاده در غبار!

حیدری مدیر کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد شدید تا بیشینه ۱۰۸ کیلومتر در ساعت بامداد امروز ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را به ۳ هزار متر کاهش داد و در شهرستان زهک بیشینه سرعت باد به ۷۶ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا ۱۶۰۰ متر کاهش داد.

همچنین غبار حاصل از طوفان منطقه سیستان دید افقی را در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به ۶ هزار متر، خاش ۵۰۰ متر، میرجاوه ۱۵۰۰متر، سراوان ۲هزار متر و ایرانشهر ۳هزار متر کاهش داد.

امروز در ارتفاعات نیمه جنوبی و از یکشنبه تا پایان هفته آینده با تشدید جریانات موسمی در ارتفاعات مرکزی و نیمه جنوبی استان بعدازظهر‌ها و اوایل شب شرایط برای رشد ابر، رگبار پراکنده، رعد و برق و تندباد لحظه‌ای فراهم می‌باشد. دریای عمان بویژه نواحی شرقی مواج پیش بینی می‌شود. تا فردا گرمای هوا ماندگار خواهد بود. از یکشنبه با توجه به تشدید جریانات موسمی کاهش محسوس دما بویژه برای نیمه جنوبی پیش بینی می‌شود.

در فعالیت‌های کوهنوردی و چرای دام در ارتفاعات اجتناب شود و از اسکان در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در زمان بارندگی خودداری گردد و از محصولات کشاورزی محافظت شود.