زنجیره حوادث در شهربازی‌های کشور؛ از سقوط دختر ۱۷ ساله تا قطع نخاع نگار

 هفته گذشته (10 مرداد)، دختر 17 ساله‌ای هنگام استفاده از دستگاه بازی «فریزبی» شهربازی «پارک مادر» واقع در هشتگرد، از ارتفاع 6 متری سقوط کرد؛ سطح هوشیاری و شرایط او در وضعیت مطلوبی نیست و به گفته رنجبر، رئیس شبکه بهداشت و درمان ساوجبلاغ اکنون در کماست.

 بعد از این اتفاق، دستور تعطیلی این دستگاه و سایر دستگاه‌های بزرگ بازی داده شد، اما نکته حائز اهمیت این است که همه دستگاه‌های این شهربازی معاینات فنی و گواهی‌های استاندارد داشته و لازم است کوتاهی افرادی که مقصر بودند مشخص شود.

عبدالرضا کاوری زاده، سرپرست شهرداری هشتگرد در این رابطه گفته که چگونگی سقوط این دختر ۱۷ ساله از وسایل بازی توسط کارشناسان در دست بررسی است. اما این تنها حادثه‌ای نیست که در شهربازی‌های کشور رخ داده است. آنچه در ادامه می‌خوانید مروری است بر برخی از حوادث این‌چنینی.

اواخر ماه گذشته نیز (27 تیر)، 15 زن و مرد 4 ساعت و در ساعت 21:18، به علت خراب شدن وسیله شهربازی در در شهربازی مجاور دریاچه چیتگر در هوا معلق ماندند. این افراد بر روی یکی از وسایل شهربازی واقع در ضلع شمال غربی دریاچه خلیج فارس یکی از دستگاه‌ها به شکل اسکیت u شهربازی به دلیل قفل کردن ترمز این دستگاه تفریحی بر روی بالاترین شکل ممکن خود گرفتار شده بودند.

اردیبهشت 1402، دو کودک 7 و 8 ساله از ترن هوایی پارک شادی یزد سقوط کردند. یکی از کودکان بعد از چکاب کامل مرخص و دیگری به دلیل مشکوک بودن به خونریزی کبد در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفت.

همچنین در تاریخ 18 تیر 1402،  به‌دلیل بروز نقص فنی در یکی از وسایل بازی شهر بازی پارک ناژوان اصفهان، ۹ نوجوان مصدوم شدند؛ مصدومان شهربازی ناژوان از ناحیه ضربه به کمر دچار مصدومیت شدند، شش نفر دختر ۱۱ تا ۱۸ سال و سه پسر ۱۲ تا ۱۵ سال مصدومان این حادثه بودند.

حوادث در شهربازی‌ها طی سال گذشته کم نبود! مهر 1402، شهربازی نژادفلاح کرج نیز پلمب شد. نداشتن استاندارد لازم برای بهره‌برداری از نصب تجهیزات جدید (تاب زنجیری) بدون مجوز استاندارد در بوستان جهان یا پارک نژادفلاح کرج منجر به این اتفاق شد؛ اوایل مهر این سال، پنج نفر در تاب زنجیری و در ارتفاع ۲۵ متری گرفتار شده بودند.

اسفند 1402، چرخ و فلک شهربازی آبادان در حالی که چند دختر دانش‌آموز روی آن قرار داشتند، دچار خرابی شد و همین مسئله موجب گرفتاری دانش‌آموزان و ترس آنان در ارتفاع ۱۰ متری شد. این حادثه بدون هیچ خسارتی خاتمه یافت، اما شهربازی پلمب شد.

تعطیلی ۲۸ شهربازی غیراستاندارد در تهران

به گفته محمدحسین طاهری، ­مدیرکل استاندارد استان تهران، در 9 ماهه اول سال 1402،  ۲ هزار و ۳۵ بازرسی از شهربازی‌های استان تهران انجام شد که در نتیجه آن ۲۸ مجموعه تفریحی و ۲۹۳ تجهیز بازی پملب شدند. 

 در چهار ماهه نخست سال 1402، 10 شهربازی و مرکز تفریحی آبی غیر استاندارد در استان تهران، (بوستان‌های مسکن مهر و ندایی واقع در اسلامشهر، رنگین کمان و حافظ واقع در اندیشه، استاد شهریار واقع در نسیم شهر، شهدای گمنام واقع در تهرانسر و شهربازی ایما واقع در آبشار تهران) پملب شده بودند. 

ماجرای قطع نخاع نگار در پارک ارم

نگار قربانی، دختر جوانی است که به دلیل سانحه در پارک ارم دچار قطع نخاع شده؛ او نه می‌تواند راه برود و نه قادر است دستانش را تکان دهد. در یکی از شب‌های اردیبهشت سال ۱۳۹۳، نگار و دوستانش که به تازگی مدرک لیسانس خود را دریافت کرده بود تصمیم گرفتند جشنی کوچک در پارک ارم داشته باشند تا شبی به یاد ماندنی را تجربه کنند، اما آن شب، بیش از 12 مهره نگار بر اثر سقوط از کابین دستگاه «موش دیوانه» شکست.

حالا این سوال مطرح است که آیا بنا به توصیه جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، پیمانکاران و متصدیان شهرهای بازی نسبت به بازدید و انجام چک‌های دوره‌ای از وسایل اقدامات و توجه لازم دارند؟ آیا در تمام شهرهای بازی یک تکنسین مسلط به شرایط فنی دستگاه‌ها حضور دارد؟ به نظر می‌رسد در زمینه حفظ ایمنی و حمایت از سلامت افراد در مکان‌هایی مانند شهربازی‌ها، توجه کافی نشده است.