هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۳/۲۱؛تشدید بارش‌ها در برخی مناطق

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز دوشنبه در مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل،کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، غرب اصفهان، زنجان،گیلان، قزوین و ارتفاعات تهران و البرز رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد گردوخاک و ریزش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

این وضعیت سه‌شنبه در مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، همدان، مرکزی، قم، غرب و جنوب اصفهان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان و نیمه غربی مازندران روی می‌دهد. همچنین در مناطقی از قم، اصفهان و فارس نیز رگبار پراکنده گاهی با وزش باد شدید موقت پیش‌بینی شده است.

روز چهارشنبه در مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل رگبار و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی و در غرب گیلان و مناطقی از شمال شرق و ارتفاعات و دامنه های جنوبی البرز مرکزی رگبار پراکنده پیش بینی می‌شود.

پنجشنبه بر شدت بارش در شمال غرب کشور افزوده شده و گستره آن مناطقی از غرب مرکز استانهای واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، شمال غرب و مرکز را فرا می‌گیرد. همچنین در ارتفاعات کرمان، شمال هرمزگان و غرب یزد نیز رگبار پراکنده گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید روی خواهد داد.

روز جمعه در مناطقی از شمال غرب، غرب استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، استانهای ساحلی دریای خزر، مرکز و ارتفاعات جنوب شرق رگبار باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

 از امروز تا سه شنبه در برخی نقاط واقع در شمال غرب، غرب، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز، شرق، جنوب شرق و برخی نقاط در مرکز کشور وزش باد شدید و در نقاط مستعد پدیده گردوخاک پیش بینی می شود. این وضعیت چهارشنبه در نیمه شرقی و همچنین جنوب غرب و روز جمعه علاوه بر این مناطق در مناطقی از مرکز و جنوب غرب نیز روی می‌دهد. همچنین دوشنبه و سه‌شنبه شرایط تشکیل گردوخاک در کشور عراق و انتقال آن به غرب و جنوب غرب دور از انتظار نیست.

امروز و فردا شمال خلیج‌فارس مواج است. همچنین خلیج فارس در سواحل بوشهر از چهارشنبه تا جمعه به تناوب مواج است. تنگه هرمز از دوشنبه تا چهارشنبه و دریای عمان طی پنج روز آینده به تناوب مواج است.

  هشدار فعالیت سامانه بارشی  

زمان پایان: چهارشنبه 1403/03/23

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

بارش باران در تهران از فردا

منطقه اثر:

دوشنبه 1403/03/21: آذربایجان غربی، نیمه شمالی کردستان، زنجان، قزوین، نوار جنوبی استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل، شمال مرکزی.

سه‌شنبه 1403/03/22: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، قزوین، نیمه غربی تهران، البرز، مرکزی، قم، نیمه غربی اصفهان.

چهارشنبه 1403/03/23: اردبیل، نیمه شمالی استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری‌شدن روان‌آب، وزش باد نسبتاً شدید، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: عدم‌اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع.

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: چهارشنبه 1403/03/23

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1403/03/21: کرمانشاه، کردستان، همدان، قزوین، قم، مرکزی، البرز، نیمه جنوبی تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی.

سه‌شنبه 1403/03/22: تهران، البرز، قزوین، مرکزی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه 1403/03/23: قم، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم‌ جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم‌ پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: شب سه‌شنبه 1403/03/22

هشدار هواشناسی برای استان‌های ساحلی در شمال و جنوب کشور

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده 20 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا 1.5 متر در مناطق ساحلی و فراساحل استان خوزستان در شمال خلیج فارس در ساعات عصر و شب

منطقه اثر:

دوشنبه 1403/03/21 و سه‌شنبه 1403/03/22: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان، در شمال خلیج فارس

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌‌سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل، سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.