اگر گرمازده شدید فورا این کارها را انجام دهید

 گرمازدگی همواره یکی از شایع‌ترین عوارض فصل گرم تابستان به ویژه در استان‌های گرم و کویری کشورمان مانند یزد است.

به نظر می‌رسد که امسال با توجه به تغییرات اقلیمی و تابستان زودرس شاهد افزایش شدت گرمای هوا استان یزد و در پی آن بروز عارضه گرمازدگی در استان باشیم؛ ولی با وجود این که عارضه گرمازدگی در مواردی منجر به بیهوشی، کما و حتی فوت افراد نیز می‌شود، اما با رعایت برخی نکات ساده و تامین آب کافی بدن، می‌توان از این عارضه پیشگیری کرد.

«سید محمد دریایی» معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان یزد با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و شیوع گرمازدگی، در مورد این بیماری گفت: عارضه گرمازدگی، معضلی است که در تابستان به صورت یک بیماری بروز پیدا می‌کند و ناشی از  بالا رفتن حرارت بدن است.

وی ادامه داد: اگر حرارت بدن بیش از ۴۱ درجه سانتی‌گراد شود، باعث بروز اختلالات جسمی و هوشیاری مغز شده و در واقع بدن دچار گرمازدگی می‌شود.

چگونه بفهمیم گرمازده شدیم؟ 

وی خاطرنشان کرد: این معضل علائمی چون سرگیجه، تهوع، برافروختگی، خستگی و سردرد را به همراه دارد و علاوه بر اینها می‌تواند با رنگ پریدگی پوست، گرفتگی عضلات، خونریزی از بینی، عرق کردن بیش از حد، ضعف و غش نیز همراه باشد.

اگر گرمازده شدید فورا این کارها را انجام دهید

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان یزد همچنین دمای محیط و کاهش مایعات در بدن را از جمله عوامل موثر در بروز گرمازدگی عنوان کرد و افزود: کاهش املاح بدن همچون پتاسیم، ضعف سیستم ایمنی، کهولت سن، خستگی، مصرف برخی از داروها و سابقه بیماری‌هایی چون قلب و عروق نیز از جمله مواردی است که منجر به بروز گرمازدگی در فرد می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی هستند؟ 

دریایی یادآور شد: افراد بیمار و برخی از گروه‌های سنی خاص همانند نوزادان و کودکان زیر شش سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال نسبت به سایر افراد آسیب‌پذیری بیشتری دارند و به علت آهسته بودن تنظیم حرارت بدن نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض خطر هستند.

چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟ 

وی پیشگیری از گرمازدگی به ویژه در شهر خشک و گرم یزد را بسیار مهم خواند و در این رابطه به شهروندان توصیه کرد: در هنگام بالا بودن دمای هوا، حتی‌الامکان از خانه خارج نشوند و در محیط خنک بمانید.

دریایی پوشیدن لباس‌های بلند، روشن و گشاد و استفاده از کلاه‌های لبه‌دار را توصیه کرد و ادامه داد: نوشیدن مایعات زیاد حداقل هشت لیوان آب در روز و همچنین نوشیدن آب میوه‌های طبیعی، استفاده از نوشیدنی‌های پراملاح به دلیل جلوگیری از کاهش املاح و نمک بدن نیز از روش‌های موثر در پیشگیری از گرمازدگی است.

وی همچنین استفاده از ضد آفتاب‌ها و عینک آفتابی، پرهیز از سفرهای غیرضروری در ایام بسیار گرم، تهویه مناسب خانه با استفاده از هواکش و بازنگهداشتن پنجره‌ها و همچنین مراقبت از افراد آسیب‌پذیر را از دیگر روش‌های پیشگیرانه از ابتلا به گرمازدگی بیان کرد.

اگر گرمازده شدید فورا این کارها را انجام دهید

اگر گرمازده شدیم چکار کنیم؟ 

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان یزد افزود: بیمار باید از محیط گرم به محیطی سرد منتقل شود، در صورت هوشیاری نیز مایعات سرد و شیرین برای جلوگیری از کاهش بیش از حد قند خون به بیمار داده شود.

همچنین کمپرس آب سرد یا کیسه یخ را نیز می‌توان در نواحی زیر بغل و کشاله‌ران قرار داد، ضمن این که دوش آب خنک نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. 

وی در پایان تاکید کرد: در صورت بد بودن حال عمومی و از دست دادن هوشیاری، مراجعه به پزشک و اورژانس توصیه می‌شود.