دلیل قهرمان نشدن استقلال فاش شد

استقلال در آخرین بازی قبل از فیفادی به مصاف هوادار مهدی رحمتی رفت  و موفق شد با نتیجه دو بر یک به پیروزی برسد. این بازی که با هدایت موقت سهراب بختیاری زاده روی نیمکت استقلال همراه بود دارای نکات مثبت و منفی زیادی بود، مثبت از این نظر که آبی پوشان که در این بازی سفید پوشیده بودند موفق شدند بعد از چند هفته ناکامی و کسب و نتایج ضعیف به یک برد راحت دست پیدا کنند، از طرفی این بازی با اولین گل هواداری ها پس از گذشت 6 هفته از لیگ برتر همراه شد، این گل یعنی استقلال و سیدحسین بار دیگر در بسته نگه داشتن دروازه ناکام بودند. شش هفته بدون کلین شیت علاوه بر به صدا در آوردن زنگ خطر در دفاع استقلال تاریخچه‌ی خوبی را نیز برای این تیم یادآوری نمی کند!

با نگاهی به تاریخ لیگ برتر متوجه می شویم که استقلال  3 مرتبه دیگر هم سابقه ناکامی در ثبت کلین‌شیت طی 6 بازی نخست را داشته و در هر سه مورد قهرمان نشده! به همین بهانه با هم سال های ناکامی استقلال با این آمار را مرور می کنیم؛

لیگ سوم؛ امیر قلعه نویی

استقلالی ها پس از پایان لیگ دوم که حواشی زیادی را به همراه داشت با تغییرات زیادی وارد لیگ سوم شدند. این دگرگونی‌ها پیش از پایان فصل قبل با برکناری سرمربی و سپس تغییر مدیر عامل باشگاه آغاز شده بود. رولند کخ در پایان فروردین ۱۳۸۲ برکنار شد و جواد زرینچه به همراه منصور پورحیدری هدایت تیم را در بازی‌های باقی‌مانده به‌طور موقت بر عهده گرفت. از سوی دیگر پس از استعفای علی فتح‌الله‌زاده، محمدحسین قریب در روز ۳۰ اردی‌بهشت ۱۳۸۲ از سوی هیئت مدیرهٔ باشگاه به عنوان مدیر عامل برگزیده شد. از همان روزها گفته می‌شد که هیئت مدیره تصمیم خود را برای مربی فصل آیندهٔ استقلال نیز گرفته است و امیر قلعه‌نویی سرمربی استقلال در فصل ۸۳–۱۳۸۲ خواهد بود. دو هفته پس از پایان فصل ۸۲–۱۳۸۱ و در اواسط تیر ماه امیر قلعه‌نویی به‌طور رسمی به عنوان سرمربی استقلال معرفی شد. در سومین دوره لیگ برتر با هدایت امیر قلعه‌نویی پس از انجام 6 دیدار 11 مرتبه دروازه خود را باز شده دیدند و در هفته یازدهم، نخستین کلین‌شیت را تجربه کردند.  در این فصل پاس و استقلال رقابت تنگاتنگی داشتند و در نهایت پاس تهران آخرین قهرمانی خود در بالاترین سطح فوتبال ایران را به دست آورد. در آن فصل استقلال به مقام دوم رسید و فولاد هم جایگاه سوم را کسب کرد.

لیگ هفتم؛ ناصر حجازی

استقلال که فصل قبل در چند هفته پایانی قهرمانی را از دست داده بود این فصل دست به تغییرات عمده زد و سکان هدایت تیم را ناصر حجازی سپرد.[۱] مرفاوی که سرمربی استقلال در فصل قبل بود در این فصل به عنوان مربی اول در کادر حجازی حفظ شد. خریدهای زیاد استقلال قبل از شروع فصل حسابی توقعات را از این تیم بالا برده بود و همه انتظار داشتند که استقلال در این فصل مدعی قهرمانی باشد ولی استقلال تحت هدایت حجازی در ده هفته اول فقط سه برد کسب کرد و سه بار نیز مغلوب حریفان خود شد. نتایج ضعیف و عدم ثبات در کسب نتیجه در تیم باعث شد تا زمزمه‌های تغییر کادر فنی در استقلال قوت بگیرد و پس از گذشت ۱۴ بازی در لیگ برتر و یک بازی در جام حذفی فیروز کریمی جایگزین ناصر حجازی در استقلال شد. در این لیگ استقلالی ها در 6 دیدار ابتدایی، 10 گل دریافت کرده بودند و در هیچ یک از مسابقات‌شان نتوانستند دروازه خود را بسته نگه دارند. استقلال تا هفته دهم برای اولین کلین‌شیت صبر کرد. استقلال لیگ هفتم را در رده‌ی سیزدهم به پایان رساند و پرسپولیس در یک تقابل دراماتیک در هفته آخر مقابلسپاهان به پیروزی رسید و قهرمان شد.

لیگ نوزدهم؛ آندره‌آ استراماچونی

استقلال در آغاز لیگ نوزدهم تغییرات بسیاری به خود دید؛ سرمربی و کادر فنی تیم به طور کامل عوض شدند، پانزده بازیکن فصل قبل از این تیم کنار رفتند و تعدادی از عوامل کادر اجرایی باشگاه نیز از سمت خود استعفا دادند تا پیش از آغاز فصل استقلال شاهد تغییرات فراوانی باشد. بعد از انتظارات فراوان آندره‌آ استراماچونی، مربی ایتالیایی که سابقه کار در تیم‌های سری آ ایتالیا را داشت به عنوان سرمربی استقلال برگزیده شد. استقلال در هفته‌های نخست لیگ برتر چندان خوب نتیجه نگرفت و 7 هفته برای اولین کلین شیت صبر کرد، شاگردان استراماچونی در 6 بازی اول 7 گل خوردند تا در نهایت موفق شدند در هفته هفتم دروازه خود را بسته نگه دارند. در پایان لیگ استقلال به مقام دوم رسید و پرسپولیس با یحیی گل محمدی برای چهارمین بار متوالی جام را بالای سر برد.