ولایت علی بن ابی طالب(ع) در قرآن

سرویس مذهبیافکارنیوز-
سوال - ولایت على بن ابى طالب علیه السلام و فرزندانش، رکنى از ایمان است، چرا این رکن در قرآن با صراحت بیان نشده؟ در حالى که نماز و زکات، که پایین ‏تر از ولایت است، در قرآن آمده است؟
پاسخ‏
«دست حق دیدى ولى نشناختى!» اگر آیات قرآن را با دقت مى‏ خواندى به یقین آیات ولایت بر تو مخفى نمى ‏ماند.

قرآن مجید، ولایت على علیه السلام را در این آیه بیان کرده است:
إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ. ۱
خوشبختانه نزول این آیه را بسیارى از محدثان و محقّقان اهل سنت، درباره على علیه السلام نقل کرده‏ اند که تعداد آنان به ۶۶ نفر مى‏ رسد و در میان آنان، نُه نفر از صحابه، نزول آیه را در حق امام نقل کرده‏ اند.
و چون هدف در اینجا اختصار است، در این مورد شما را به کتاب شریف «الغدیر» ارجاع مى‏ دهم. ۲

از این گذشته، چرا احادیثمتواتر و متضافر پیامبر صلى الله علیه و آله را درباره ولایت على علیه السلام نادیده مى‏ گیرید؛ مانند: ۱. حدیثغدیر ۲. حدیثمنزلت ۳. حدیث‏ «إِنَّ عَلِیّاً مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ وَ هُوَ وَلِیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِی». ۳ و نمونه‏ هاى دیگر که فراوان است.

گذشته از این، به چه دلیل هرچه رکن باشد باید در قرآن بیاید؟ شما مى‏ گویید «قرآن قدیم» است و هرکس بگوید «قرآن حادث» است کافر مى ‏شود، پس چرا این رکن در قرآن نیامده است؟

منبع:
۱ - مائده / ۵۵.
۲ - الغدیر، ج ۳، صص ۱۵۶ و ۱۶۲.
۳ - سنن ترمذى، ج ۵، ص ۶۳۲، حدیث۳۷۱۲؛ مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۱۰؛ مصنف ابن ابى شیبه، ج ۶، ص ۳۷۱، حدیث۳۲۰۸۲ و ص ۳۷۵، حدیث۳۲۱۱۰.
4- پاسخ جوان شيعى به پرسشهاى وهابيان، ص ۱۵۰.