ثواب ذکر لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‏

سرویس مذهبیافکارنیوز- ابو سعید خدرى از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم روایت کرده است که پروردگار جهانیان به حضرت موسى بن عمران فرمود:

اى موسى! اگر تمام آسمانها و ساکنان آنها و هفت طبقه زمین را در یک کفّه، و لا اله الّا اللَّه را در کفّه دیگرى قرار دهند، در نزد من(که خداوند جهانم) این کفّه(از نظر ارزش) سنگین‏تر است.

از جابر بن عبد اللَّه روایت شده است که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: دو چیز است که‏ موجب دو چیز دیگر است:
یکى، مردن با اقرار به یگانگى خداوند که سبب ورود به بهشت است، و دیگرى مردن در حال شرک به خداى یگانه که سبب ورود در دوزخ مى ‏شود.
جابر از امام باقر علیه السّلام روایت کرده است که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: ذکر لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ را به مردگان خود تلقین کنید، زیرا موجب آمرزش گناهان آنها مى ‏شود. عرض کردند: اى پیغمبر خدا! گفتن آن در حال سلامت و حیات چگونه است؟ فرمود:
باعثاز بین رفتن بیشتر گناهان مى‏ گردد - و حضرت رسول اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم سه مرتبه این جمله را تکرار کردند - زیرا این ذکر سایه انس مؤمن است چه در زندگى، چه هنگام مرگ، و چه در روز محشر؛ و رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود که جبرئیل گفت: اى محمّد! کاش مى‏ دیدى که در روز رستاخیز یک گروه با صورتى نورانى و درخشان در حالى که ذکر(لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ، و اللَّه اکبر) بر زبان دارند، محشور مى‏ گردند؛ و گروه دیگرى که با صورتى سیاه به محشر درآیند که شیون کنان فریاد مى‏ زنند: اى واى بر ما که تباه شدیم.

پی نوشت:پاداش نيكيها و كيفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص: ۳۷