مناقب حضرت خدیجه(س) در قرآن کریم
افکار

- مناقب حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها در قرآن کریم در آیات زیر مطرح گردیده است:
۱. «مگر نه تو را یتیم یافت، پس پناه داد؟ و تو را سرگشته یافت، پس هدایت کرد؟ و تو را تنگدست یافت و بی نیاز گردانید؟ و اما[تو نیز به پاس نعمت ما] یتیم را میازار، و گدا را مران». ۱

کلمه «عائل» به معنای تهیدست است که از مال دنیا چیزی ندارد. زمانی که حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم عائل و تنگدست بودند، خدای تعالی او را از طریق ازدواج با حضرت خدیجه سلام الله علیها بی نیاز گردانید و خدیجه کبری سلام الله علیها تمامی دارایی خود را به آن حضرت بخشید. ۲

هر چند بعضی از مفسران گفته اند، مراد از «اغناء»، استجابت دعای آن حضرت است نه بی نیازی اقتصادی. ۳

اما «قرطبی» در تفسیر خود می نویسد: «یعنی او را به واسطه ی خدیجه سلام الله علیها بی نیاز نمود. ۴
بنابراین، می توان خدیجه کبری سلام الله علیها را عامل بشری و مادی برای فراهم نمودن زمینه ی بی نیازی معنوی و مادی حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم دانست.

۲. «و[یاد کن] هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم، خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و تو را بر زنان جهان برتری داده است». ۵

خطاب این آیه را نه فقط به حضرت مریم سلام الله علیها، بلکه خطاب به چهار زن برتر جهان هستی دانسته اند.

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرماید: برترین زنان عالم، چهار نفرند، خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد و آسیه بنت مزاحم و مریم بنت عمران. ۶

این حدیثگویای این واقعیت است که مصداق دیگر این آیه ی شریفه، حضرت خدیجه سلام الله علیه می باشد.

منبع:
۱. سوره ضحی، آیات ۶ تا ۱۰.
۲. المیزان فی تفسیر القرآن، ج۲۰، ص۳۱۱.
۳. تفسیر الصافی، ج۵، ص۳۴۲.
۴. الجامع لأحکام القرآن، ج۲۱، ص۹۹.
۵. سوره آل عمران، آیه ی ۴۲.
۶. الجامع لأحکام القرآن، ج۴، ص۸۳.
۷. خانه خوبان، ش۳۳، ۴۷-۴۸.