عربستان خود را به خاک سیاه نشاند

گروه بین الملل-عربستان شیخ نمر را اعدام کرد تا نشان دهد از شنیدن صدای مخالفان هراس دارد به همین علت این مجاهد را پای چوبه دار کشاند تا زهر چشم از همه کسانی بگیرد که می خواهند با حکومت عربستان مخالفت کنند. اکنون رژیم آل سعود جنایتی نبوده که مرتکب نشده و اقدام زشت و ننگینی نبوده که انجام نداده باشد، بعد از ارتکاب جنایت در یمن نوبت به کشتار مسلمانان در نیجریه و اعدام یک مجاهد عالم رسید، اما به هر روی هریک از این اقدامات پلید، سبب شد تا عربستان بیش از بیش در چشم ملت های جهان خوار و ذلیل شود.  

 

در همین زمینه با «حسین شیخ الاسلام»،  کارشناس مسائل بین الملل به گفتگو پرداخته ایم تا دلایل و انگیزه های اعدام شیخ نمر مورد واکاوی و بررسی بیشتر قرار گیرد.  

*انگیزه اعدام شیخ نمر چه بود و عربستان چه اهدافی را در این خصوص دنبال کرده است؟

متأسفانه کارهایی که از سوی شاهزاده سعودی انجام می شود، خیلی منطقی نیست که ما بخواهیم آن را تحلیل کنیم لذا می توان با صراحت عنوان کرد که اعدام شیخ نمر یک کار جاهلانه و غیرعقلانی بوده است، زیرا کشور عربستان و شاهزاده سعودی برمبنای عقل سالم رفتار نمی کنند به همین علت آنها در حالی که در یمن جنایت کرده و داعش را مورد حمایت قرار می دهند به مقابله با عالمی دینی می پردازند، آن هم عالمی که به دنبال بیان عقاید خود است و  اهداف سیاسی و مدنی مردمش را بیان کرده و امر به معروف و نهی از منکر می کند، عربستان تروریستهای افراطی و تکفیری را که با سلاح و اعمال ضد بشری، امنیت مردم را سلب کرده اند، رها نموده و تصمیم می گیرند با یک عالم دینی بی سلاح مقابله کرده و او را اعدام کنند.

نظام و ساختار سعودی از پایه دچار مشکل است یعنی یک تصمیمی اشتباه را شاهزاده سعودی با بی تدبیری می گیرد و هیچ کس هم حق ندارد در برابر این تصمیم اشتباه مقاومت کرده و مخالفت کند این مسئله در زمینه اعدام شیخ نمر نیز صادق است. مهمترین هدفی که در قضیه اعدام این عالم مجاهد پیگیری شد، خاموش کردن فریادهای آزادی خواهانه و سرکوب کردن صدای مخالفان رژیم آل سعود است.

این جنایت هولناک نشان می دهد که آل سعود درصدد انتقام سلسله شکست‌های خود در عراق و سوریه و یمن بوده است و در این مسیر فریادهای عدالت خواهانه و حق طلبانه شیخ نمر که توانست معادلات این رژیم شوم را برهم بزند برای عربستان گران تمام شد به همین علت تلاش کردند این فریادها را خاموش کنند تا عدالت خواهی و حق طلبی در جامعه عربستان گسترش پیدا کند.

*آیا با این اقدام عربستان سعودی به دنبال شکاف میان شیعه و سنی است؟

قطعا و بدون شک عربستان به دنبال ایجاد چنین شکافی بوده است، در این مسیر آمریکا با حمایت از آل سعود درصدد گسترش فرقه گرائی در جهان اسلام  بوده و برمبنای تفکرات افراطی عمل کرده است. آتش شکل گیری این شکاف اول از همه دامن عربستان را می گیرد چرا که این کشور با عملکرد تند و غیرعاقلانه به آغازگر جنگ مذهبی میان شیعه و سنی تبدیل خواهد شد و از این رهگذر خود را هم به خاک سیاه می نشاند.

 اکنون این کشور با اعدام این عالم دینی به خط پایان نزدیک شده است زیرا تجربه نشان داده ایستادگی در برابر عالمان دینی و سرکوب آنها چهره کشور سرکوب گر را به نماد دیکتاتور بدل خواهد کرد. کشوری که به مردمش حق آزادی بیان ندهد و اجازه ندهد یک عالم دین که سلاحی در دست ندارد به بیان عقاید و نظرات خود بپردازد، هرگز مورد پذیرش مردم قرار نگرفته و به زودی منزوی و نابود خواهد شد بنابراین با توضیحاتی که ارائه دادم باید متوجه شده باشید که شکاف میان شیعه و سنی نه تنها نفعی برای عربستان و خاندان آل سعود به دنبال ندارد بلکه این کشور را ویران می سازد.

عربستان آبروی خود را برد و نشان داد که سالهاست فقط چهره ای عوام فریبانه برای خود دست و پا کرده در حالی که به طور کلی اصلا هیچ گونه اعتقادی به آزادی بیان نداشته است، به عبارت دیگر اعدام شیخ نمر نشان داد هر فردی که سخن و حرفی را بر مبنای آیات قرآن علیه سیاست های عربستان بیان کند، چه شیعی و چه سنی باشد، اعدام می شود، آن هم در شرایطی که برای شیخ نمر به عنوان یک عالم برجسته، دادگاهی عادلانه برپا نشده و این مجاهد در یک دادگاه که دارای استانداردهای لازم بین المللی نبوده، محاکمه شده است.

*پیامدهای اعدام شیخ نمر برای عربستان چیست؟

مهمترین پیامد این مسئله برای عربستان گسترش ناآرامی ها و اثبات عدم مشروعیت دینی و سیاسی خاندان آل سعود در نزد مردم جهان اسلام است. از سوی دیگر نباید از خاطر برد که شیخ نمر در راه ظلم ستیزی به شهادت رسید بنابراین اعدام این مجاهد و مبارز نشان می دهد که شهادت وی به خاطر ایستادگی در برابر ظلم و ستم آل سعود بوده و این مسئله بدترین و وحشتناک ترین پیامد را برای این رژیم به دنبال داشته و بیش از همیشه این کشور را در میان کشورهای جهان اسلام سکه یک پول می کند.

 البته ناگفته نماند که پیش بینی های کارشناسان از این حکایت دارد که به علت اعدام شیخ نمر، حکومت آل سعود خود را به شدت تضعیف کرده و در آینده ای نزدیک به عنوان یک حکومت دیکتاتوری در حاشیه خلیج فارس از هم فرو می پاشد.

*به اعتقاد شما چرا نام شیخ نمر که یک فعال سیاسی بوده، در کنار نام افرادی که دست به فعالیت‌های تروریستی زده‌اند، قرار گرفته است؟

پر واضح است که اتهامات وارد شده به شیخ نمر مربوط به فعالیت‌های سیاسی و حقوق بشری او بوده و وی تروریست نبوده بلکه اندیشمند و عالمی دینی بوده است، اینکه چرا وی را تروریست نامیده و یا نام او را در فهرست کسانی قرار داده اند که فعالیت های تروریستی انجام داده  مربوط  به نگاه ناعادلانه و به دور از انصاف خاندان آل سعود است و به غیر از این نمی تواند دلیل دیگری داشته باشد. البته این را هم باید در نظر بگیریم که عربستان خود تروریست پرور است و برای اینکه بتواند خود را برحق جلوه دهد یک عالم دینی را به عنوان یک تروریست اعدام می کند.

*اکنون با اعدام شیخ نمر از جناب هاشمی رفسنجانی، دولت و اصلاح طلبان چه انتظاری می رود آیا نباید آنها در این رابطه موضع گیری قاطع و جدی تری داشته باشند؟

بنده در این ارتباط اظهار نظر نکرده و دخالت نمی کنم، افراد بسیاری در زمانی که قرار شد شیخ نمر اعدام شود، پیام ها و نامه هایی به پادشاه عربستان ارسال کردند ولی این پادشاه به هیچ وجه اعتنایی نکرد. ولی به این مسئله اعتقاد دارم که دولت باید در حوزه دیپلماتیک مقابل اقدام شنیع و زشت عربستان، موضعی قاطع داشته باشد، زیرا کاری که رژیم آل سعود انجام داده یک اقدام ضدبشری بوده و بر مبنای معیارهای انسانی، دینی و حقوقی انجام نگرفته است.

*همان طور که می دانید سال 2015 فعالان سیاسی در بحرین و قیام های مردمی سرکوب شدند به طوری که این سال با صدور دو حکم اعدام و 790 سال زندان و ابطال شناسنامه 36 شهروند بحرینی، به پایان رسید، تحلیل و ارزیابی خود را در این ارتباط ارائه بفرمایید؟

رژیم آل خلیفه نیز با تبعیت محض و بدون چون و چرا از آل سعود، خون مردم را در شیشه کرده است زیرا رژیم بحرین دست نشانده سعودی هاست و همانند این کشور جزء ناقضان حقوق بشر محسوب می شود. سال 2015 با اقدامات خباثت آمیز و جنایتکارانه آل خلیفه به پایان رسید ولی سرکوب کردن اعتراضات به حق مردم بحرین عاقبت خوشی نخواهد داشت و در نهایت آل خلیفه نیز با ادامه همین سیاست ها، همانند سایر قدرت های دیکتاتور جهان به زباله دان تاریخ می پیوندد. خفقان در بحرین آنقدر زیاد است که مردم حق سخن گفتن و حتی برپایی مراسم عزاداری را ندارند در واقع آل خلیفه به قدری از مخالفت های مردم می هراسد که حتی کودکان و نوجوانانی که هنوز به سن قانونی هم نرسیده اند را به زندان می اندازد.

در حال حاضر 10 هزار معترض سیاسی در زندانهای بحرین به سر می برند و این رژیم با سلب تابعیت بحرینی از مخالفان، هر روز دامنه آزادی بیان را محدودتر می کنند و این امر مغایر با قوانین بین المللی است، هیچ حکومتی نمی تواند با زور و ظلم حکومت کند بنابراین مرگ آل خلیفه نیز نزدیک است.

*طی سالهای اخیر تحولات متعددی در کشورهایی مانند مصر، لیبی، تونس، یمن و بحرین اتفاق افتاده و بیداری اسلامی بوجود آمده و محور مقاومت مردمی تشکیل شده است، در این سالها غرب چگونه با همدستی عربستان به سرکوب مطالبات مردمی در قالب بیداری اسلامی پرداخته است؟

ببینید این مسئله کاملا روشن است که عربستان با حمایت غرب با هدف نابودی محور مقاومت، جنگ و آشوب را در منطقه آغاز کردند، بدون تردید برادرکشی و به راه انداختن جنگ های خانمان سوز و بی نتیجه از اهداف قدرت‌های استکباری و صهیونیست‌ها برای مقابله با بیداری اسلامی و پیروزی محور مقاومت است اما عربستان باید بداند که قطعا تجاوز به کشورهای منطقه روند بیداری اسلامی را تشدید خواهد کرد و حتی موج این بیداری در لایه‌های درونی جامعه عربستان هم نفوذ خواهد کرد.

عربستان با چراغ سبز آمریکا قیام های مردمی در بحرین را سرکوب کرده و یمن را به خاک و خون کشیده است و همه این جنگ و خون ریزی ها به خاطر مقابله با تداوم جریان بیداری اسلامی است ولی در حال حاضر ما به علت شکل گرفتن همین خیزش اسلامی شاهد تنزل جایگاه آمریکا و به طورکلی تضعیف هژمونی این رژیم در سطح منطقه هستیم.

 اکنون به مدد این بیداری در سطح منطقه دولت‌های مستبد به چالش کشیده شده اند و چهره واقعی آمریکا و سلطه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشور بر جوامع اسلامی و حمایت از رژیم صهیونیستی اسرائیل نشان داده شد. بدون شک محور مقاومت شکست ناپذیر است و بیداری اسلامی به حاشیه رانده نخواهد شد حتی اعدام شیخ نمر و گسترش جنگ و خون ریزی ها هم نمی تواند این موج بیداری را سرکوب کرده و به حاشیه بکشاند.