تصمیمی در شأن ملت ایران اتخاذ کنید

به گزارش افکارنیوز به نقل از جوان آنلاین، حالا با گذشت بيش از ۲۰۰ روز از اين اقدام يك سويه بريتانيا در تعطيلي سفارتخانهها، مقامات اين كشور كه منافع زيادي را در پي اين اقدام خودسرانه خود از دست دادهاند، پيغام و پسغام براي مقامات ايراني ميفرستند كه بتوانند بار ديگر روابط ديپلماتيك دو كشور را از سر بگيرند و سفارتخانهها در هر دو كشور كار خود را آغاز كنند. مؤيد اين موضوع ديدار ويليام هيگ وزيرامورخارجه انگليس با صالحي همتاي ايراني خود در افغانستان است كه گفته ميشود در پس اين ديدار حرفهاي مهمي نيز در خصوص از سرگيري روابط زده شده است؛ ماجرايي كه با اعتراض نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مواجه شده و برخي از نمايندگان خواستار ارائه توضيح از سوي علي اكبر صالحي در خصوص اين ديدار شدهاند. حتي ممكن است كه اين ديدار پاي صالحي را به مجلس باز كند تا در خصوص آن به نمايندگان كميسيون امنيت ملي گزارش دهد.

مجلس اجازه از سرگیری ارتباط با انگلیس را نخواهد داد
در همین ارتباط سید باقر حسینی دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: با استناد به عقبه انگلیسی مبنی بر دخالت در امورات داخلی کشور و اهانت به ساحت ملت و مسئولان، ضرورتی برای از سرگیری ارتباط با انگلیس وجود ندارد و به عبارتی عدم ارتباط با این کشور لطمه‌ای به اسلام و انقلاب وارد نمی‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس حافظ منافع ملت و اقتدار نظام بوده و اجازه خدشه‌دار شدن به حیثیت نظام و منافع ملت را نمی‌دهد، به ملاقات صالحی و هیگ در افغانستان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: متأسفانه در حالی دستگاه دیپلماسی کشورمان ابراز تمایل برای از سرگیری ارتباط با استعمار پیر کرده که دخالت در امورات داخلی و جسارت به مسئولان تبدیل به استراتژی راهبردی انگلیس در قبال کشورمان شده است، به طوری که در اجلاس ریو + ۲۰ نماینده این کشور جلسه سخنرانی رئیس‌جمهور ایران را ترک کرد.

حسینی با اشاره به اینکه مجلس اجازه از سرگیری ارتباط با انگلیس را در شرایط فعلی نخواهد داد، ادامه می‌دهد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل و مقتدر، الگویی برای سایر کشورهای آزادیخواه است و روز به روز جایگاه و اقتدار این نظام نیز بیشتر و بیشتر می‌شود، باید دستگاه اجرایی و در رأس آن وزارت امور خارجه حافظ این عزت بوده و هرگز از موضع ضعف برخورد نکنند.

مجلس، مخالف سرسخت رابطه با انگلیس

اما دلیل اصلی مخالفت شدید نمایندگان با از سرگیری روابط ایران و انگلیس چیست؟ ‌شاید پاسخ به این سؤال را بتوان در طرحی دانست که نمایندگان مجلس هشتم، با شعار مرگ بر انگلیس در صحن مجلس آن را تصویب کردند؛ طرحی به نام کاهش رابطه با انگلیس...

درست دو روز قبل از اقدام دانشجویان در تسخیر سفارت انگلیس بود که مجلس هشتم با کلیات طرحی دو فوریتی موافقت کرد که بر اساس آن دولت جمهوری اسلامی را مکلف می‌کرد که روابط دیپلماتیک خود را تا سطح کاردار دوم با انگلیس کاهش دهد و در کنار آن روابط دیگر کشور با انگلستان، مانند روابط فرهنگی و اقتصادی نیز به حداقل برسد. جرقه تصویب این طرح زمانی در ذهن نمایندگان مجلس هشتم شکل گرفت که مراجع امنیتی و قضایی از نقش پر رنگ سفارت بریتانیا در ماجرای حوادثتلخ پس از انتخابات سال ۸۸ پرده برداشتند؛ ماجرایی که نشان می‌داد‌ این سفارت مأمن اصلی خط دهی و تأمین مالی آشوبگران است، اما این تنها نقش انگلیس در این وقایع نبود، چراکه میزبانی لندن از اپوزیسیون ایرانی و نیروهای تأثیرگذار در این وقایع نیز خود داستانی جداگانه بود که همه از آن اطلاع داشتند، داستانی که هنوز ادامه دارد و چهره‌های شاخصی نظیر مهدی هاشمی، اردشیر امیر ارجمند، مجتبی واحدی و ده‌ها مهره مخالف نظام که در مظان اتهام درباره اقدام علیه امنیت کشور هستند، همچنان میهمان انگلیسی‌ها هستند. علاوه بر این رجوع به سوابق تاریخی کشور نیز نشان می‌دهد بریتانیا همواره کوشیده سیاستی خصمانه علیه ایران بگیرد. تمامی اینها در کنار هم دست در دست یکدیگر داد تا نمایندگان مجلس به این نتیجه برسند که طرح کاهش روابط با انگلیس را به تصویب برسانند.

آیا روابط ایران و انگلیس مجدداً شکل می‌گیرد؟

تمامی این گفته‌ها و اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که در هر دو طرف درگیر در این ماجرا، شهروندانی هستند که بیشترین ضرر را تحمل می‌کنند. هم اکنون سفارت جمهوری اسلامی در انگلیس به طور کامل تعطیل است و شهروندان انگلیسی مجبورند برای انجام امور کنسولی خود در سفارت ایران به کشورهای دیگر اروپایی سفر کنند.

این موضوع در خصوص ایرانیان نیز صادق است و هم اکنون انجام امور کنسولی برای ایرانیان تنها در کشورهایی مثل ترکیه و امارات متحده عربی امکان پذیر شده است؛ موضوعی که معاون خاورمیانه وزارت امورخارجه انگلیس نیز به آن اشاره و در پس سخنان خود به شهروندان ایرانی قول می‌دهد که اوضاع به زودی بهبود پیدا می‌کند؛ موضوعی که خود می‌تواند بیانگر خواست قلبی انگلیسی‌ها برای بازگشایی مجدد سفارتخانه‌ها در هر دو کشور و از سر‌گیری روابط دیپلماتیک باشد.

اما واقعیت امر آن است که اگر روزی بنا به مصلحت کشور قرار به از سر‌گیری رابطه میان ایران و بریتانیا باشد، این موضوع باید مورد توجه مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور قرار بگیرد که توافقات پشت پرده نباشد و مردم کشور باید جزو اولین نفرها در خصوص این توافقات باشند. علاوه بر این نکته دیگری که در این میان مهم به نظر می‌رسد، توجه به شأن کشور است.

امروز اگر قرار به از سرگيري روابط باشد، بريتانيا بايد از جمهوري اسلامي ايران عذرخواهي رسمي كند چراكه اين كشور به طور خودسرانه اقدام به تعطيلي سفارتخانهها كرد. اين در حالي بود كه دولت پس از واقعه هشتم آذر علاوه بر برخورد با دانشجويان به خاطر رفتار غير ديپلماتيك خود، از انگلستان نيز به طور رسمي عذرخواهي كرد اما آنها بدون توجه به اين عذرخواهي رفتاري غير ديپلماتيك انجام دادند و سفارتخانههاي هر دو كشور را به صورت يك طرفه تعطيل كردند.