ضربه FATF به اقتصاد لبنان در میانه جنگ

«الیسا د آندا مادرازوه» رئیس گروه ویژه اقدام مالی روز جمعه اعلام کرد که لبنان نیز به فهرست خاکستری این نهاد اضافه شده است.

وی در عین حال تاکید کرد که اضافه شدن لبنان به فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی، نباید مانع از ارسال کمک های بشردوستانه به این کشور جنگ زده شود.

در شرایطی که کشور جنگ زده لبنان اکنون نیازمند کمک های بین المللی است، اضافه کردن این کشور به فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی از سوی این نهاد سئوال برانگیز است.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) یک سازمانی بین‌دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار گروه هفت با نگرش به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول‌شویی بنا نهاده شد و امروزه ۳۸ عضو فعال آن شامل اعضای قضایی، سازمان‌های منطقه‌ای، اعضای ناظر، اعضای وابسته و سازمان‌های ناظر، در ظاهر در مسیر پیشگیری و مقابله با این پدیده شوم اقتصادی قرار دارند.

اما این سکه روی دیگری نیز دارد. به این صورت که از دیدگاه صاحبنظران حوزه اقتصاد سیاسی، عملکرد طلایه‌داران این گروه به ویژه سه عضو اصلی آن یعنی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا در پروسه مواجه با پول‌شویی نشان می‌دهد اهداف کلان FATF نه فقط برای کاهش مصادیق و گلوگاه‌های این چالش اقتصادی در داخل و خارج کشورهای عضو نیست بلکه به نوعی در راستای وارد کردن فشارهای مضاعف مالی به کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور با هدف فروپاشی سیاسی و اجتماعی آنها طراحی شده است.