هشدار نسبت به بروز واسطه‌گری‌های کاذب/ منابع آزاد شده کجا هزینه شود؟

گروه اقتصادی- بابک حاجیان در گفت‌وگو با «افکارخبر» در پاسخ به این پرسش که منابع بلوکه شده در کجا باید هزینه شود و اولویت با کدام بخش‌هاست، اظهار داشت: به‌دنبال لغو تحریم‌ها و آزاد شدن منابع بلوکه شده، در ابتدا دولت باید بخش‌هایی را متقاضی این منابع هستند را دسته‌بندی و اولویت‌سنجی کند.

وی افزود: منابع و سرمایه‌هایی که به کشور ورود پیدا می‌کند، به نظر من باید در مرزهای بین‌المللی سرمایه‌گذاری شده و سودی که از این جهت به‌دست می‌آید، وارد اقتصاد کشور شود.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرایی شدن برجام روی بازار مسکن اثر دارد؟ عنوان کرد: این موضوع تا حدی موجب کم شدن بلاتکلیفی‌ها در حوزه مسکن خواهد شد.

حاجیان تصریح کرد: با توجه به این‌که بعد از لغو تحریم‌ها، منابع زیادی وارد کشور می‌شود، دولت می‌بایست با مدیریت کردن بخش تقاضا، تورم را کنترل کند.

وی متذکر شد: این در حالی است که در صورتی این‌که دولت به این موضوع توجه نداشته باشد، شاید دلالی و واسطه‌گری‌های کاذب در بازارهای مختلف خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که منابع بعد از اجرای برجام نباید بلافاصله وارد کشور شود، افزود: البته در شرایطی که اجبار وجود دارد، مثلا برای مقابله با رکودی که در کشور وجود دارد، باید منابع به بخش صنعت و تولید کشور هدایت شود.

حاجیان اظهار داشت: من معتقدم که دولت برای کنترل تورم و استفاده بهینه از منابع آزاد شده، باید این منابع در بخش عرضه استفاده کند؛ چراکه بخش عرضه کشور با مشکلات جدی روبه‌رو است و ما دیگر نمی‌خواهیم رکود سال‌های گذشته تکرار شود.