مرکز نوآوری جهش، جایی برای جهش‌های خلاقانه

دگرگونی‌هایی که در کهکشان کسب و کارهای ایرانی در حال شکل گیری و تکامل است، از یک سو ناشی از تحولات جهانی و تحول در منطق و مکانیسم کسب و کارهاست.

الزامات بومی و نگره‌های محلی (Local views) به اهداف و آرمان‌های کسب وکارها، این تحولات و راه حل‌های مرتبط با دوران گذار را الزامی کرده است.

از آن جا که ارائه راه حل‌های اصیل و کارآمد در بخش کسب و کارها و سازمان‌ها یک تخصص جدی و دانش روزآمد است، شرکت‌ها و مجموعه‌هایی برای ارائه این راه حل‌ها و خدمات ایجاد شده اند که در ایران مجموعه «جهش» با تمام برندهای زیر مجموعه خود نمونه ای مثال زدنی است.

مرکز نوآوری‌های جهش، با رویکرد خلاقیت محور، قدم در عرصه تازه‌سازی کسب و کارهای ایرانی گذاشته است و با شعار «خلاقیت پایانی ندارد» توانسته است طیف گسترده ای از شرکت‌ها، سازمان‌ها و برندهایی را که تاکنون، الزام و ضرورت تحول خلاقانه را درک کرده اند، به سمت خود جلب کند.

در گزارشی که پیش رو دارید، اجمالا به معرفی کلی مجموعه جهش و برندهای زیرمجموعه آن می پردازیم و در گزارش‌ها و مطالب بعدی، به تشریح جزئیات فعالیت‌های هر یک از شاخه‌های فرعی جهش خواهیم پرداخت.

 

خلاقیت و جسارت دو روی یک سکه

از آن جا که در بطن هر حرکت خلاقانه ای جسارت و تهور خاصی نهفته است، مرکز ثقل فعالیت‌ها و راه حل‌های جهش نیز از عنصر جسارت بسیار بهره مند است. مجموعه جهش یک ساختار شکل گرفته بر مبنای تفکر خلاقانه (Creative thinking) است که برای کارهای جسورانه تیمی ضروری است. در وضعیت حاضر شرکت‌ها و کسب و کارهای ایرانی به این طرز تفکر نوین نیاز وافری دارند.

در واقع مجموعه جهش، فرایند تحول و بهبود را از دریچه نوآوری و نوآفرینی، برای روند‌های حاکم بر شرکت‌ها و مناسبات فی‌مابین، می‌خواهد. چنین رویکردی قطعا به مراتب بیشتر از رویکردهای سنتی با چالش‌ها و مساله‌های مختلف و ناشناخته مواجه خواهد شد.

به همین دلیل «جهش» با چنین عبارتی برای خود نقشه راه دقیقی ترسیم می‌کند: «جهش نهادی برای تفکرات جسورانه‌ی تیمی است که بهبود را از دریچه نوآوری و نوآفرینی می جوید. ما در جهش، از بطن چالش ها جوانه میزنیم و ذهنمان محدود به مرز مشخصی نیست. »

بر مبنای این تفکر، شما به عنوان یک مدیر کسب و کار خلاق، با چالش های خود مواجه نمی شوید، بلکه از درون چالش ها سر بر می آورید و دریچه تازه ای به روی سازمان کسب و کارتان و تیم همکارانتان می گشایید.

ابزارهای جهش برای صعود شما چیست؟‌

مرکز نوآوری‌ جهش با پنج برند زیر مجموعه خود بسته کاملی را در اختیار شرکت‌ها و کسب و کارهایی می‌گذارد که ضمن درک ضرورت تحول، گام‌های عملیاتی را برای ایجاد تحول برداشته اند.

«جهش» به شرکت‌ها، صنایع بزرگ، سازمان ها و کسب و کارهای مختلف، کمک می‌کند تا ضمن پوست‌اندازی و طی کردن دوران گذار، به بهترین شکل ممکن، برای حضور در دنیای جدیدی که عصر دیجیتال آن را الزام آور کرده است، ظرفیت‌های کافی را در خود ایجاد کنند. ابزارهای مجموعه جهش به این شرح هستند:

  1. جهش آکادمی، بنیان همه چیز بر دانش است

در فرایند‌ها و روندهای تحول نوین، مهم ترین رکن را آموزش و «به روز رسانی» دانش و «داده» تشکیل می‌دهد. به همین دلیل یکی از بازوهای پرقدرت مجموعه جهش در پیشبرد اهداف خلاقانه و نوآورانه شرکت ها، زیربرند «جهش آکادمی» است. «جهش آکادمی» دانشگاه برخط مهارت‌افزایی و بنگاه کارآفرینی اجتماعی است که تلاش می‌کند با ارائه دوره‌های آموزشی کارآمد و روزآمد، مهارت‌های لازم را در اختیار دانش پذیران خود قرار دهد تا بتوانند راحت تر به بازار کار یا شروع یک کسب و کار قدم بگذارند.

  1. شتاب دهنده جهش، موتور توربو شارژ استارتاپ‌ها

یکی از ابزارهای مدرنی که در سال‌های اخیر برای عبور دادن کسب و کارهای نوپا از مراحل اولیه راه‌اندازی و رسیدن به ثبات، به کار می‌رود، شتاب دهنده‌ها هستند.

شتاب دهنده‌ها که توانسته اند تاثیر بسیار ارزشمندی بر تکامل کمی و کیفی اکوسیستم کسب و کارهای نوپا و استارتاپی ایرانی بگذارند.

این فرایند خودجوش بخش خصوصی به اندازه ای موفقیت آمیز بوده است که توجه ارکان و مدیران دولتی را هم به خود جلب کرده و موجبات مشارکت آن‌ها در این پدیده فراهم شده است.

فرایند «شتاب دهندگی» بعد از فرایندهای آموزش و راه‌اندازی اهمیت فراوانی دارد. مجموعه جهش در اهداف عالیه خود کمک به تاب‌آوری کسب و کارهای نوپای استارتاپی را در کنار گذر دادن شرکت‌های سنتی به سمت جغرافیای مدرن امروزی، در دستور کار خود قرار داده است.

مجموعه برند‌های جهش نیز در میان ده‌ها شتاب دهنده های موفق دیگر، بخشی از توان و انرژی خود را به امر شتاب دهندگی استارتاپ‌ها اختصاص داده است. دستاوردهای خوب این مجموعه در سال‌های گذشته گواهی بر اهمیت این پروسه در اقتصاد کشور است.

شتاب دهنده جهش، با ایجاد پل ارتباطی موثر و آسان بین سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌های نیازمند سرمایه، ضمن انتقال دانش و اطلاعات لازم، پروسه سرمایه پذیری برای استارتاپ‌ها را آسان می‌کند.

  1. استارتاپ استودیو، امکانات متمرکز برای اهداف متعالی

سوی مهم دیگری که در مسیر تحول نوین و همسانی و همخوانی با اکوسیستم نوین کسب و کارهای جهانی مورد نیاز است، سویه فناوری و نوآوری‌های مبتنی برای تکنولوژی است.

استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا باید با دقت و حساسیت بالا فرایند‌های کلی و جزئی خود را با فناوری‌های روز دنیا عجین کنند.

استارتاپ استودیوی جهش، با ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که در خود دارد، به تیم‌های نوپا و سایر ذی نفعان و مخاطبان خود کمک می‌کند با بهره‌مندی از دانش متخصصان و افراد مجرب این حوزه، احتمال موفقیت خود را افزایش دهند.

ایجاد روابط بین‌الملل در سطح همکاری‌های مشترک با طرف‌هایی در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیای شرقی، بخش دیگری از ماموریت تعریف شده برای استارتاپ استودیوی جهش است.

  1. جهش پارک، جایی برای پارک کردن ماشین کسب و کار شما

اگر برای شروع و ادامه کار استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا چند ضلع مهم در نظر بگیریم، یکی از اضلاع مهم، مکان مناسب برای کار و تجهیز کردن آن است.

با توجه به تورم مهار‌ناشدنی و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها، این مساله به تدریج به یکی از دشواری‌های راه‌اندازی کسب و کار در ایران تبدیل شده و ظاهرا قرار نیست در آینده نزدیک، بهبودی در آن ایجاد شود.

برند چهارمی که مجموعه «جهش» در ساختار سازمانی خود ایجاد کرده «جهش پارک» است که به همین مساله اختصاص دارد.

آدرس و فضای ثابت برای احراز هویت و کسب اعتماد مشتریان و مخاطبان از اهمیت بالایی برخوردار است. «جهش پارک» با عرضه فضای کار اشتراکی در قالب دفاتر 2 الی 10 نفره به استارتاپ‌ها این امکان را داده است که با هزینه ای ناچیز در محیطی حرفه ای با ظاهر آراسته و شیک و بهره مند از کلیه امکانات دفتری و شرکتی فعالیت خود را شروع کرده و پیش ببرند.

  1. جهش سولوشن لب

پنجمین و واپسین بازوی مهم «گروه برند‌های جهش» برند «سولوشن لب» است. بخشی که ارائه راه حل‌های نوآورانه را در دستور کار خود قرار داده است. مخاطب و هدف این بخش، بیشتر، سازمان‌ها، صنایع و شرکت‌های بزرگ سنتی است که علاقه مند هستند برای فائق آمدن به چالش‌های عصر جدید از به روز ترین راه حل‌های موجود در مسیر تحول، از جمله نهادینه‌سازی تحول دیجیتال بهره برداری کنند.

راه حل‌های نوآورانه ای که در این بخش ارائه می‌شود شامل سطوح مختلفی است. محصول، تجربه مشتری، فرایند‌های کسب و کار، نیروی انسانی و تحول آن و... از جمله این بخش ها هستند.

«سولوشن لب»  (Solutionlab) به بهینه‌سازی مکانیزم اتفاقات و فرایند‌ها با اهداف فوق اقدام می‌کند.

ماموریت جهش و سخن پایانی

چیزی که گروه برند‌های مرکز نوآوری جهش به عنوان ماموریت غایی خود ترسیم کرده است، شکل دادن به یک اکوسیستم آرمانی و همگن و همسو است که با اتکا به آن بتوان در صنایع مختلف کشور از مسیر نوآوری، تحول ساختاری ایجاد کرد.

این پروسه، باید به افزایش توان رقابتی برند‌ها و صنایع ایرانی در عرصه بین‌المللی منتهی شود.

البته استفاده از پتانسیل های عظیمی که توسط گروه برند های جهش، ایجاد شده است، در عین حال مستلزم تمایل و اشتیاق شرکت ها و صنایع ایرانی برای بهره برداری از آن است. در این صورت می توانیم شاهد تسریع روند تحولات ساختاری خلاقانه در ارکان اکوسیستم مدیریت ایران باشیم.

راه های ارتباط با جهش

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت گروه جهش به نشانی https://jahesh.co/ مراجعه کرده و یا با شماره 02188814015 تماس بگیرند.