وضعیت آب و هوا، امروز ۱۳ مهر ۱۴۰۳؛ خطر بارندگی و سیل در ۸ استان
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی در ۸ استان طی امروز و فردا از احتمال طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر و سیلاب در این مناطق خبر داد.
 
بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی سامانه بارشی امروز 13 مهرماه در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و فردا شنبه 14 مهرماه در  شرق گیلان، مازندران، غرب گلستان، ارتفاعات و دامنه در شمال استان‌های سمنان، تهران و البرز فعال است.
 
این سامانه بارشی باعث طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیلها، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ و اشیا از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی می‌شود.
 
سازمان هواشناسی توصیه کرده مردم از هرگونه تردد غیر ضروری و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، اسکان و بر پا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی خودداری کنند.
 
همچنین از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع پرهیز کرده و از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها اطمینان داشته و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی از جمله کنترل دما، رطوبت و تهویه سالن‌های پرورشی را انجام دهند. تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده در فضای باز و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.
 
پیش‌بینی وضعیت آب و هوای طی 5 روز آینده
 
سازمان هواشناسی اعلام کرد امروز در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، ابرناکی و بارش باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. همچنین در ارتفاعات البرز، مرکزی خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، افزایش ابر، رگبار و رعد و برق، و وزش باد شدید موقتی رخ خواهد داد.
 
شنبه در گیلان، مازندران و غرب گلستان بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود. همچنین در برخی نقاط خراسان رضوی، خراسان جنوبی، تهران، شمال استان‌های البرز، قم، اصفهان و شرق سمنان، رگبار پراکنده و وزش باد نسبتاً شدید انتظار می‌رود.
 
یکشنبه در جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی و نیمه شرقی یزد، افزایش ابر، گاهی رگبار و رعد و برق، و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.
 
دوشنبه و سه‌شنبه در غالب مناطق کشور، جوی آرام و پایدار مستقر می‌شود. تنها در روز سه‌شنبه در ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان، در ساعات بعدازظهر رشد ابر، گاهی رگبار پراکنده، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.
 
وزش باد در روزهای جمعه و شنبه در دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و جنوب غرب، و همچنین یکشنبه در شرق کشور، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در نقاط مستعد، پدیده گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.
 
کاهش دما طی روزهای جمعه و شنبه، در شمال شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، کاهش نسبی دما رخ خواهد داد. از دوشنبه، افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور پیش‌بینی می‌شود. طی دو روز آینده، خلیج فارس و مناطق فراساحلی دریای خزر مواج خواهند بود.
 
هشدار نارنجی افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا
 
زمان پایان: شنبه 1403/07/14
 
نوع مخاطره:  افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده 28 نات وبیشتر و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا2متر در مناطق ساحلی و بیش از 2متر در مناطق دور از ساحل
 
منطقه اثر:
 
جمعه 1403/07/13: شنبه 1403/07/14: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس.
 
اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی قایق های صیادی و فعالیت های تفریحی سبک و نیمه سنگین و سنگین، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و تردد کشتی های تجاری و اختلال در فعالیت های فراساحلی
 
توصیه: منع شنا، منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای سنگین،فعالیت های ساحلی و فراساحلی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.