بیشترین کمبود مدرسه در این ۷ استان کشور

حمیدرضا خان‌محمدی؛ رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، قم، البرز و آذربایجان غربی برای ساخت مدرسه نیاز به توجه بیشتری دارند و در صدر دریافت اعتبارات مالی قرار دارند، خیران هم بیشترین توجه را به این استان‌ها دارند.

وی افزود: سال گذشته یک هزار و 114 کلاس درس در استان خراسان رضوی، هزار کلاس درس در استان تهران، و 980 کلاس درس در استان سیستان و بلوچستان ساخته شدند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: هم‌اکنون 70 هزار کلاس درس کشور نیازمند مقاوم‌سازی و 30 هزار کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند. مدارس نوساز، در برابر زلزله حتی تا 7 ریشتر مقاوم هستند و حتی در زلزله خوی مدارس به پایگاه‌های امدادی تبدیل شدند.

خان‌محمدی با اشاره به تمرکز بر ساخت مدارس بزرگ عنوان کرد: تا پایان برنامه هفتم باید 200 مجتمع آموزشی (مدارس بزرگ) ساخته شود بر این اساس در قالب برنامه مولد سازی، مدارس کوچک جمع آوری و به جای آن مدارس بزرگ ساخته می‌شود.

وی درباره هزینه ساخت یک کلاس درس گفت: هزینه ساخت در مدارس مختلف متفاوت است اما به طور متوسط هزینه ساخت یک کلاس درس، 1.5 میلیارد تومان است.

بیشترین کمبود مدرسه در این ۷ استان کشور

خان‌محمدی با اشاره به اینکه روزانه حدود 40 کلاس درس ساخته می‌شود، تصریح کرد: عمر مفید مدارس به شرط نگهداری و تعمیر مناسب، 50 سال است. مدارس جدید باید دارای نمازخانه و مطابق با معماری ایرانی و اسلامی باشند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: 54 درصد مدارس ساخته شده با مشارکت خیران است و سال گذشته 1600 مدرسه از تعداد 2900 مدرسه با مشارکت خیران ساخته شد.